Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Kritik

Kritik

Hur tar du negativ kritik! Hur tar du imot beröm? " Det var inte bara jag!"eller " Finklänning du har!" Äsh, den gamla trasan!"
Hur känner du för kritik och beröm???
Antal svar på detta inlägg: 6
Klart man blir glad för alla positiva omdömen, det tar man gärna till sig.

Negativ kritik är ju svår att ta till sig, om man anser den obefogad, men visst har man tagit mycket lärdom av sådan kritik i sitt liv.

Sedan finns det ju också positiv kritik, t.ex "det var ju vansinnigt av dig att hoppa bungyjump, det skulle jag aldrig vågat".
Hur besvarar du den positiva kritiken? Äsh det va´väl ingenting! Eller?? Jag menar att ibland har vi svårt att ta´även ett positivt omdömme!
Egentligen så hade jag nog tagit emot den positiva kritiken i exemplet jag nämnde på ett positivt sett, men svaret du nämner hade nog blivit mitt svar också, kanske det till o med hade varit anledningen till att jag hoppade, vetskapen om att man gjorde något som inte alla vågade.
Annons
Det beror nog på hur den ges - och vem som rosar eller risar. Om "fel" personer berömmer en för "fel" saker, så känns det inte bra. Samma sak med negativ kritik: av fel person i fel tid, kan det ställa till en hel del.

Känner man inte personen i fråga, har man varken anledning eller rätt att vare sig rosa eller risa, om det inte gäller något "offentligt". (Dvs något som alla kan bedöma: konst, idrottsprestationer, musik- eller teateruppträdande eller varför insatser i politik.
Helt rätt Lillie, det beror mycket på personen som utdelar kritiken, får jag negativ kritik av en person jag inte gillar, så kan jag ta det som positivt, får jag positiv kritik från samma person kan det kännasnegativt.
Givetvis har det betydelse från vem ros eller ris kommer ifrån. Men tidigare hade jag lite svårt att ta imot en komplimang, blev enbart generad , men nu kan jag säga," Tack det var roligt att höra" t. e.xp. Vid ris har jag också lärt mig se vad jag tycker är befogat eller ej,och försöker rätta mig efter det.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem