Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Svordomar

Svordomar

Svär du, och i såfall varför.

Har en känsla av att det svärs mycket mera idag än tidigare, och undrar varför det har blivit så, förr sa man att det var brist på ordförråd, men jag undrar om sanningen är så enkel.

Här på IS ser mna nästan aldrig en svordom, medan jag på ett annat forum upplevde att några använde ett par svordomar i varje mening, och det gäller framförallt kvinnor, är detta numera en vanligare kvinnlig företeelse, eller är det bara ett undantag som bekräftar regeln
Funderar på hur dessa människors barn agerar när de blir vuxna, lär de sig i skolan att svordomar är okey, eller försöker man stävja missbruket av sådana ord i skolan.

Vuxna som svär, har de lärt det av sina föräldrar, jag tror inte det, eftersom det var mycket mindre förekommande tidigare.

Jag hade en lång period i mitt liv, där jag jobbade på ett företag där det svors ständigt o jämnt, och jag var inte en av dem som inte svor, men när jag lämnade arbetsplatsen, kom det aldrig en svordom ur min mun, tyckte att man som förälder hade ett ansvar inför sina barn att inte lära dem sådana ord.

Så kan jag inte förstå att man även skriver ner sina svordomar, det har kanske trots allt med bristande ordförråd att göra
Antal svar på detta inlägg: 7
Jag har också funderat på det - det verkar vara accepterat nu med svordomar, även i skolorna. Och det är snarast jag som är unik, eftersom jag aldrig svär. Lite märklig utveckling.

Till en viss del kan det vara brister i språket, men kan ju inte vara hela sanningen. Jag tror nog, att en del tror att de blir "roligare" för att de svär. Ungefär som när 50-åriga kvinnor går och skaffar sig en tatuering, klipper håret pojkkort och stripigt och färgar det blårött, för att visa att de inte alls blir gamla. (Eller för den delen 50-åriga män skaffar skinnpaj och kawasaki - i vissa fall bara skinnpajen - av samma anledning). De blir "coolare". Verkar de tro i alla fall.

Jag tror att män och kvinnor svär lika mycket numera - det stör mig lite, att så många anser att jämlikhet måste innefatta även olater...
Visst kan jag ta till en svordom ibland, men det hör inte till mitt vardagliga tal. Att säga "himmel och pannkaka" och tänka " f-n anamma"! går på ett ut! Men sedan finns det de som kan svära vart annat ord men de märks knappt! Det beror lite på hur svordomen sägs tycker jag.
kan inte påstå att ungdomar får svära under lektionerna eller rasterna.
Det handlar väl mer om gruppsnacket hur det utvecklas.
Annons
Denna tråden får mig att tänka på pojken som stod och tittade på när hans farfar slog i några spik och givetvis råkade slå sig på tummen Pojken rusade in till sin mamma skrikande :"mamma ,mamma nu vet jag varför du kallar farfar för svärfar"
den va söt Vargo
tihi - den måste jag försöka komma ihåg!
Ja att ungdomar svär för att hävda sig i kompisgänget, det kan jag förstå, men att vuxna inte har lärt sig det är mer egendomligt och beklagligt, själv tror jag att de har lärt sig hemma, och för det vidare till sina barn.

Jag tycker i alla fall att det är ett ofog, och bedömer ofta personen efter talet och skriften.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem