Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Två problem ? med datorn

Två problem ? med datorn

Jag har två "frågetecken-problem med datorn. . Datorn fungerar i princip
helt ok så vitt jag förstår men det är två saker som jag skulle vilja få förslag om.
# 1. När jag startar eller startar om datorn får jag detta meddelande
"System failed memory test"

# 2. I registret under HKEY_local_machine\Software har jag en post som
heter Acronis. . Efter ett program från Acronis som jag sedan länge
har deletat och mappen finns inte kvar i D:\Program där jag hade det
installerat.
Olika register scan-program som jag har provat rapporterar att Acronis
finns i registret och att det inte används utan bör tas bort. . Jag klickar
då på ta bort och allt verkar ok. . Men när jag går in i registert med
regedit.exe och kollar så finns posten fortfarande kvar.
Jag provar då att markera "Acronis" och väljer delete och ok. . Men då
kommer det upp ett meddelande "One or more keys could not be
deleted". . "Åtkomst nekad (5)".

Länger än så kommer jag inte. . Är det någon som har ett förslag ?
Antal svar på detta inlägg: 4
1. ditt minne eller dina minnen eller nått av dem är trasigt. Moderkortet är trasigt, moderkortet har dålig BIOS som behöver uppdateras. Dina minnen är inte kompatibla med ditt moderkort. Finns säkert fler alternativ men kommer inte på något nu.

2. förstör det något på datorn? Om svar ja. Plocka då bort alla hänvisningar och inte bara den uppenbara. Om Svar nej. rota inte i registret du lär göra mer skada än om du bara låter nyckeln ligga kvar.
Nu tror jag att jag har hittat en förklaring till fel # 1.

När jag startade datorn idag efter att den stått avslagen i 12 tim. kom det inget meddelande angående "failed memory test". . Och då slog det mig att det förmodligen hade med temperaturen inne i "burken" att göra.
Så jag kröp ner på golvet och kollade insugsgallret till chassie-fläkten. .
Och mycket riktigt gallret var helt täckt, ingensatt av damm. . Nu har jag borstat bort dammet och kollat med lite cigarrettrök ( för jag är ju fortfarande rökare ) och röken sugs in i "burken" med full fart. . Så fläkten fungerar.
Det är i och för sig väl kännt för mig att man måste kontrollera fläktar och fläkt-galler då och då. . Men nu har det ju varit s.k. sommar och jag har haft mycket annat att göra och tänka på. . Sen är det ju också så att ju älder man blir desto fler " bad cluster " blir det uppe i hjärnan. . Det är inte bara hårddiskarna i datorerna som får " bad cluster " efter ett tag.

Fel # 2. det där med ett värde i registret som inte går att ta bort är eg. inget problem. . Jag bara undrade varför det inte går att ta bort. . Och om
någon hade ett förslag.
kolla hos acronis om de har någon förklaring på varför du inte kan avinstallera deras program.
föresten du har inte nämnt vilket program det var.
Annons
Programmet var Acronis True Image 7. . Jag har sedan någon månad avinstallerat det men posten i registret går inte att deleta.
Förmodligen finns det någon backup-fil på datorn vilket gör att posten i registret inte går att ta bort.
Tack för tipset att kontakta Acronis. . Jag ska maila dem och fråga.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem