Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Klippa klor

Klippa klor

Det är så här att vi har en katt hona på ca 6 år ( hitte katt ) och hennes klor är i stort behov av att klippas det har gått ganska bra förr men hon har aldrig gillat det , nu är det så att hon är helt omöjlig me det hon piper och det går inte att hålla henne still . Jag undrar om nån vet om hon kanske verkligen får ont av det eller om det bara är så att hon tycker det är obehagligt och protesterar .. ? Jag har aldrig haft en katt som har haft ont av att klippa klor och vi är jätte försiktiga när vi gör det men nåt är det .

Tack på förhand
Antal svar på detta inlägg: 8
Jag har haft många katter, "ute katter", vi har aldrig klippt några klor på dem! Hur det är med "inne katter"vet jag inte riktigt men Du har väl klösbrädor eller klösmatta?? Därimot på hunden klipper vi klorna när vi ser att det behövs. Katterna skulle klösa isönder oss, tror jag om vi skulle försöka oss på deras klor.
Jag har också haft flera katter, inne/-delvis utekatter, men aldrig någonsin har jag klippt några klor. Dom har haft klösbrädor och använt dom flitigt, så jag tror att med hjälp av dessa brädor har klorna hållit sig lagom långa.
Vissa katter och hundar är inte lika bra på att slita ner sina egna klor, så dom kan behöva vår hjälp. Om inte annat så av ren självbevarelsedrift.
Så länge man inte klipper in i pulpan så känns det inte inte alls hos katten, jämför när vi klipper våra egna naglar.

Vad som får djuret att pipa, skrika och göra sin bästa tvål-i-badkaret imitation är nog "bara" obehaget att vara fastållen. träning är förmodligen det bästa. passa på att hålla i kattens tassaer och efter tag klämma fram klorna när katten ligger avslappnad i knät utan att ha nån sax i handen. gör detta ofta och när katten vant sig så kan man så småningom ta fram saxen osv.

Det finns lugnande preparat i hälsokosthandeln som man kan ta till i svåra fall.

i sista hand kan man låta en vetrinär ta hand om det, men det kostar nästan skjortan.

Lycka till.
/B
Annons
Tack för alla era svar *L* hon är inne katt och har klösbräda men använder den inte så mycke sen är det just det att hennes klor börjar vända sig innåt och det vet man ju att det inte är bra för trampdynorna sånt gör ju ont , Bosse jag ska försöka göra som du skrev att vänja henne vid att hålla i henne och så faktum är att hon tycker om att jag håller henne för det gör jag mycke och går runt me henne *L* Vi har en lite kisse till som är dryga 4 månader och me honnom går det jätte bra när man klipper klor det är bara att göra det när han sover han har inte nått ont av det snarare så verkar han gilla det :)

Tack en än gång dags att sova nu :)
Jo, klorna måste nog klippas om kisse inte vill slipa ner dem själv. Det är ganska individuellt det där med hur klor växer och hur fort. Vissa har mjuka klor som de lätt slipar ner med klösbrädor, andra verkar har diamantklor...

Min vuxna katt var väldigt "lättklippt" när hon var liten, tills hon upptäckte att hennes syster krånglade och sedan dess vägrar hon. "Lilleman" som är 6 månader har inget emot det - för det mesta lyckas jag klippa klorna på honom när han sover.

Den svårklippta har jag helt sonika slutat bråka med - när vi går på der årliga veterinärbesöket, så får veterinären göra det (katter är oftast väldigt timida när de kommer dit) och när katterna är inkvarterade på kattpensionatet. Hennes klor växer inte så snabbt, så det fungerar bra att göra det 2 - 3 gånger om året bara.

Det kanske är en bra idé att först göra det hos veterinären och att sedan vänja henne vid att du hanterar hennes fötter. tar fram klorna och sånt. Katter har oftast lite problem med det - i synnerhet om de varit utekatter.

Ett tips är att testa med att spreja feliway i händerna när du hanterar henne. Det är ett feromonsprej som du kan köpa hos veterinären och som får katter att känna sig allmänt tillfreds och lugna. Jag använder det när det har hänt något speciellt hemma (som när ena katten dog eller när lilleman flyttade in), när vi har mycket gäster eller stökar till det på annat sätt.
Ja om vi inte klarar av det så får det bli att traska i väg till veterinären , jag vet inte vad det kan koste men det är ju ett måste inget snack om det .

Jag tror att mycke har me hennes historia att gör som upphittad katt och varit hos 3 olika familjer innan vi tog henne hos den ena familjen va hon instängt i ett rum hela tiden då hon inte gick ihop me deras katt en annan familj hade inte tid för henne osv , hon är väldigt speciell ( det är ju alla katter) väldigt snäll försiktig och lätt skrämd men ack så tillgiven och kelig hon har accepterat den llille kissen väldigt bra fast han har tatt över helt ( stor personlighet) men det verkar hon inte ha så ont av förrutom att hon får allt hålla utsikt över var han är så han inte bara attackerar henne eller nån av oss *S* då börjar leken *S* men ibland när han är för mycke så är det bara att öppna badrums dörren så hoppar han ner i tvättkorgen och stormyser då kan alla pusta ut en stund :)


Tack för era svar , vi får se hur det går men det gör det ju på nåt sätt som sagt i värsta fall blir det veterinären .
*fniss, jag upptäckte just att jag i stort sett skrivit samma sak som Bosse, bara dubbelt så långrandigt.... Det var tydligen för tidigt på morgonen eller för lite kaffe. Kanske båda...
lillie det är lätt hänt *S* men ingen skada skedd :)

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem