Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

En händelse..... axplock

En händelse..... axplock

Vägen bort
Den gamla skogstigen ledde egentligen ingenstans. Garpur, min vän islandshästen skrittar lugnt och sävligt. Jag njuter av varje sekund. Vi nådde liksom aldrig vägens ände. Den var gammal och knölig och hade trampats av generationers fötter, i alla sorters skor från lätta smidiga gjorda av näver, i trätofflor, grova kängor och gummistövlar.
Även tusentals avtryck av hästhovar, både skodda och barfota, har inpräntats i sanden. Åtskilliga tankar hade fötts just här, bekymmer av olika slag kanske avreagerats. Man kan tänka sig att älskande par gått stigen fram med ögon bara för varandra omedvetna om den vackra inramningen. Några kanske gått med ränseln fylld efter en lyckad jaktdag eller andra återigen har kommit på hemväg från en dagsfärd till handelsplatsen.
Några har säkert också gått här i sorgsna och tunga tankar sökande efter den ro och frid som endast naturen kan skänka.

Idag flöt solskenet in mellan stammarna och gav skuggor och dagrar över gamla fjolårslöv och över det första grönskande bladverket. Fåglarna övade sina skalor medan de letade efter gamla beprövade boplatser. Det lyste, skimrade och glimrade, trolldomen var nära, man kunde nästan ana sig till att bortom nästa krök träffa på någon från sagans och mystikens värld. Men stigen slingrade fram och än var jag och Garpur väldigt allena tills en liten glimt av Lumparn kom i synfältet. Vi hade kommit ut på ett kalhygge. För övrigt en bedrövlig syn enligt mitt förmenande. Väl nere vid strandbrynet lyfter en flock änder som blev störda och flög upp med ett brak, tydligen i fullfärd med sitt bobygge.

Efter ett tag valde jag att avvika från stigen som syntes ändlös och red upp till toppen av byberget varifrån jag hade en betagande utsikt över byn Tranvik, som från tiden hedenhös har bebotts av idoga bönder. Där låg de. Snygga prydliga gårdar, som i generation efter generation hållit den åländska bygden levande. Med ryggen mot en martall satte jag mig ner, öppnade mitt smörgåspaket och bara njöt. Garpur frustar som vanligt och får sin beskärda del från sadelväskan. Äppelklyftor, knäckebröd och en morot till efterrätt. En ekorre skymtade i snåret intill obeslutsam om han skulle våga sig fram och tigga lite smulor från min matsäck.

Vilken terapi för kropp och själ, tänkte jag, det ändå är att ta sig fram på den här trolska stigen som ingen vet vart leder. Bort från stadens larm och hets, känna oro och bekymmer vika, och bara insupa lugnet och harmonin en dag lik denna. Mitt i naturens sköte.
När jag sitter upp och innan vi börjar nerfärden lämnar jag kvar det som återstår av min måltid till min lilla ekorre att kalasa på.

Så står vi återigen på stigen, kanske följer vi den ett stycke längre en annan gång men eftersom det börjar kvällas går vi på hemväg. Garpur verkar nöjd med dagen. Ännu en dag. Lev i nuet! Morgondagen är oförutsägbar.
alandia
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

TACK och GOD NATT!!!
Varför inte ha en blogg. Det är mycket roligare (tror jag) i alla fall.
Hej Orkidé!!
Har saknat dig här på Forum ett tag! Roligt att se dig igen!!
alandias härliga berättelser började igår på tråden " Långa inlägg......" jag vet inte om du läst den? Bad honom att göra en egen tråd med fler berättelser, då han har många sådana. Hur menar du? när du säger varför inte en blogg?
Annons
alandia God Kväll !
Jag väntar på en ny berättelse! Att du inte fått många svar betyder inte att ingen gillar dina berättelser. Det är ju inget man direkt kan svara på,utan bara läsa och ta till sig, men som du ser är det många som läst den!
Jag menar att ni kan ha en egen blogg. Det blir ungefär som en hemsida. ex. finns på olika http:///blogg.aftonbladet.se
eller http://blogg.se
Aftonbladets blogg verkar inte funka här. Men den hittar du nog ändå.
På en egen blogg kan du lägga in egna bilder mm. Jätteroligt tycker jag i alla fall.
Detta är anledningen att jag inte syns så ofta här.
Provar igen: http://blogg.aftonbladet.se
AHA! Orkidé Du har varit på rymmen!! Roligt att du tittar hit ibland, det finns så få kvinns här nu. Tack för tippsen ska kolla dem.
På återseende!!
Till pensionär: Jag tycker du ska satsa på en egen blogg. Även alandia där kan du lägga ut dina storrys. Sen får ni kommentarer från andra som kanske gillar det ni skriver.
Om ni går in har ni möjlighet att kolla in lite olika bloggar så får ni avgöra om ni gillar det hela. Lycka till
AV JORD ÄR DU KOMMEN……..

Vårt kära omsorgsobjekt, vårt skötebarn, vårt allt: sommarfägringen Pelle Pelargon, har avlidit i en ålder av fyra månader och 11 dagar. Den sista tiden har han varit lite hängig och kyligt frostnupen med gulnande blad, kroknande ryggrad och blek uppsyn, ja rent ut sagt vissnad, men han visade ändå en förunderlig livsvilja. Trots medicinering och vänliga ord och inbäddning i ett varmt rum under nätterna, hade han inte tillräckligt med solsken på dagarna för att överleva.

Pelle tillhörde i vart fall ett härdigare släkte än tidigare vänner vi haft hängande utanför på altanräcket hos oss om sommaren. Han klarade det mesta men behövde sin medicin en gång om dagen och mycket H2O. Lite Blomnäring i lagom dos en gång i veckan tyckte han också om.

Kung Bore har slagit sina lovar runt honom de senaste veckorna. Hans avsikt var klar och iskall. Han ville ha honom trots hans avvisande kyla. En natt tog han Pelle med våld och svepte hans skrangliga lekamen i vitt. Efter vissa upplivningsförsök på morgonen därefter var vi tvungna att ge upp. Han hängde en vecka på lit de parade för att därefter försiktigt läggas i en svart kista av komposterbart material.. För att han inte skulle känna sig ensam på andra sidan, fick han mjukt sällskap med systrarna Lönnlöw, Syrenbruna, Blomster och andra här icke nämnda nyss avlidna släktingar.

Vid hädanfärd gäller inte bladfärg eller härkomst. Av jord hade han kommit från något växthus och till jord skall han nu återbördas. Om något år eller så är han fin mjuk mylla. I saligt minne, och i trädgårdskomposten bevarad. Vi närmast sörjande minns hans prunkande glädje där han glatt hängde utanför, på nymålat altanstaket, nedanför köksfönstret, och över våra huvuden de gånger vi suttit under hans blomster och njutit våra kräftor i ljumma augustinatten, ätit våra luncher eller druckit vårt nybryggda från Gevalia i arla morgonstund.

För sorgemusiken svarade en vilsen talgoxe, våra stamanställda skat-par i granen samt en förbipasserande kör av halvberusade rönnbärsstinna sidensvansar på väg till en konsert i Mellanöstern. Husets Humla hummade innan hon sökte sitt ide för vintern bakom bräderna i den varma husväggen. I bakgrunden, på öronvänligt avstånd knattrade som vanligt Hindersböle-knattarnas trimmade mopeder. Synd om alla de humlor och getingar som tydligen trott att enda platsen på jorden var just hos oss på Solvändan. De har under året bland annat försörjt sig och sina syskon på den nu avlidne, Pelle Pelargons söta pollenkarameller
En tröst i all bedrövelse, att nu har vi hela långa hösten och vintern på oss att planera för en eller två nya Pellar till vår balkonglåda.

--------------------------------- 0 ------------------------------

alandia
alandia

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem