Onsdag 17 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

För många enheter på IDE??

För många enheter på IDE??

Har kopplat in en HD till så nu är det 3 st. En SATA som är C: och 2 Samsung på IDE kabeln samt för övrigt så finns det en DVD-brännare, CD-ROM och diskettstation. Problemet är att den 3:e HD:n inte går att "öppna"!
Jag ser den i hanteringen och utforskaren men den anses som tom och har RAW-filsystem.... Den är i verkligheten i NTSF och har en hel del film och musik som jag inte verkar komma åt. Jag har sett någonstans att det inte kan vara fler än 4 enheter tillsammans på bägge IDE anslutningarna, är det så och jag måste till ex. avinstallera CD-Romen? Eller finns det en annan orsak?
Antal svar på detta inlägg: 3
Du får nog ta och sätta i ett kontrollerkort i burken som kan hantera IDE anslutningar.
Det borde inte vara något problem och kontrollerkort skall inte behövas eftersom du kan ha 4 IDE-enheter och det är det du har.

Har du satt den ena hårddisken som master och den andra som slave på de som sitter på samma kabel?
"Jag har sett någonstans att det inte kan vara fler än 4 enheter tillsammans på bägge IDE anslutningarna, är det så och jag måste till ex. avinstallera CD-Romen?"

Kanske skall förtydliga. Det är inte fysiskt möjligt att koppla in fler enheter än 4 eftersom det finns två IDE-portar på moderkortet och till varje kan man koppla en kabel som har 2kontakter att koppla hårddiskar till.

Din diskettstation och SATA-disk är inte IDE-enheter, alltså är det inga problem.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem