Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Ska man ha försäkringar?

Ska man ha försäkringar?

Bor på en lantgård och har försäkrat allt. Härom natten hade vi ovälkommet besök som plockade med sig några saker.Anmälde till polisen (bara för ordningens skull,dom gör ju inget). Meddelade försäkringsbolaget som skickade skadeanmälan. Sakerna som försvann var en del år gamla men fullt fungerande och i bra skick. Men enligt försäkringsbolagets sätt att se så är dom inget värda. Dom minskar i värde varje år. Men det gör inte försäkringspremien! Tvärtom! Den går vanligtvis upp och de försäkrade sakerna går ner. Dessa två saker borde följas åt,tycker jag. Självrisken är dessutom så hög att den eventuella ersättningen når aldrig den nivån.

Ska nog ändra på försäkringen efter detta och ha bara fast egendom. Inventarier är ingen mening att ha med annat än när dom är helt nya.
Om jag under alla år som jag betalt dyr premie istället hade satt in dessa pengar på t ex ett särskilt konto, så hade jag kunnat köpa nytt i dag när dom försvann.Som det är nu ,när ingen ersättning kommer,har jag inte råd att återanskaffa dessa. Min slutsats är att det var ren förlust med den försäkringen.

Någon annan som har andra eller liknande erfarenheter?
Antal svar på detta inlägg: 7
Har fått svar från försäkringsbolaget: I nåder har dom beslutat att inte tillämpa den högre självrisken (sakerna förvarades i olåst utrymme och då skulle det vara dubbel självrisk),p g a att jag inte tidigare haft någon "skada". Två motorsågar värderades till 5000:-.Med den "låga" självrisken 4000:-.Alltså fick jag 1000:-,fast jag egentligen inte skulle ha haft något. Saker som förvaras i olåst utrymme jämförs med att dom ligger ute på gräsmattan för självplockning! Undrar om alla försäkringsbolag har samma inställning? Antagligen. Detta var Länsförsäkringar.

En försäkring är inte vad det verkar. Det är bara ett sätt för Bolaget att få högre siffror vid årsredovisningen.
hviktor , du utelämnar en del viktig information när du talar om försäkringen.
är den mer lämplig för fastigheten än lös egendom.

och angående stöld, så finns det inget bolag som är givmilda om man ställer ut dem utan lås och bom

när det är kapitalvaror så är ju avskrivningen lika för alla, själv skulle du väl inte ge fullpris för en väl begagnad motorsåg med några år på nacken.

försäkringar är ett spel. även när de skall krediteras.

däremot så tycker jag att försäkringsbolagen skulle tvingas att i större utsträckning kräva in pengar från gärningsmännen istället för att höja premierna.
När ni talar om försäkringar så plockar jag fram mina papper, och kollar.
Huset är fullvärderat som det heter. Det betyder att jag får vad det är värt idag,men dom bygger inget nytt om det brinner upp. Om jag begär det så
får jag lägga till mellanskillnaden vad ett nytt kostar. Det blir väl 1-2 milj.som
jag skall hosta upp. Det kallar dom för fullvärde. He,he!!

Min hemförsäkring är på 700.000:-. Jag får på sin höjd 100000 för den gamla" bråten" som jag har. Det nyaste jag har är 3-pack kalsonger från
Dressman. He,he!! Datorn är från förra året så den är skrot.

I morgon skall jag kontakta dom och få rätsida på detta larv. Men jag har alla försäkringar hos samma bolag, så det blir rätt bra rabatt ser jag nu.

Betalar 3100:- för helår för hela rubbet. Jag tror jag lugnar ner mig.
Annons
Jag kanske har uttryckt mig fel: Det är ju inte det att saker blir nedvärderade med åren,det är väl ganska naturligt. Det som jag är så grinig på är premien. Tycker den borde sjunka i takt med att värdet på föremålen minskar. Men det gör den inte! Snarare tvärt om. Alltså betalar jag för något som jag inte får!
Det suraste är tycker jag att även om prylarna är gamla så har de ett funktionsvärde. Det går inte att köpa nya grejor med försäkringspengarna och inte heller skakar de fram begagnade saker motsvarande det stulna/förstörda. Så egentligen tycks varianten med ett eget försäkringsbankkonto vara det bästa. Iallafall när det gäller lösöre. Är man dessutom egenföretagare har man ofta en självrisk på 1/5 basbelopp.
Vi leker med tanken att man har köpt en skinngrupp för 30.000:-. Några år efteråt brinner huset upp. Vad tror ni man får efter 2 år. Jag tippar på
5000-6000:-.

Då hänvisar bolaget till att man skall köpa begagnat. Hur roligt är det.

Håller med hviktor om premien skall sjunka om det inte sker någon skada.
Så är det ju på bilar. Men jag skulle nog betala lite mer i årspremie om jag visste att jag blev korrekt ersatt. Nu tycker jag det luktar mygel om dessa
försäkringsbolag.

För att bli kompenserad så bluffar ju den enskilde om vad saker och ting är värda. Det blir osunt åt alla håll. Tyvärr.

Det bästa är ju att det inte händer något,givetvis. Varför ligger folk i sängen och röker. Varför är det inte lag på automatisk avstängning av spis.
Varför eldar folk i trädgården, trots att det är förbjudet. Varför inte förbjuda
raketer och smällare. Varför är det inte kontroll av elledningar med jämna mellanrum. Men bilen skall in varje år och se om den har bromsar. Vem tusan kör en bil utan bromsar.

Sedan har vi dessa levande ljus. Detta gissel. Jag har bara döda ljus.!!
Nån måste väl betala bonusarna till styrelser & företagsledningar?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem