Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorkrash

Datorkrash

Hmm, datorn hängde sig när jag satt och surfade. När jag startade om den så startar bara fläktarna. BIOS laddar inte och skärmen är svart.

Hårdvarufel i moderkort eller processor?
Vad kan vara felet?
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

möjliga alternativ att kolla:
1. grafikkortet
2. minnesmodulerna
3. skärmen
4. nät-agregat
5. processorfläkt
1. Grafikkortet är det inte.. Datorn laddar inte över huvud taget. (inget pip ifrån BIOS vid uppstart)

2. Minnet borde vara korrekt.. BIOS skulle varna om att det inte fanns något minne i datorn annars.

3. Skärmen är korrekt, det vet jag.

4. Nätagget brukar väl inte gå sönder på ett sådant sätt att vissa kablar enbart blir strömlösa? Det har jag aldrig hört talas om.

5. Processorfläkten snurrar precis som vanligt.
varje spänning har sin stabilsering så visst kan nätagget ha rasat.
sätter en pant på den
alternativt att poweron knappen har fastnat i intryckt läger, då brukar fläckten starta och sedan stängs hela datorn av efter någon sek.
Annons
Datorn stängs inte av, utan den startar och är igång, men inget händer efter det. BIOS laddar inte.
Datorn hängde sig när problemet uppstod vilket får mig att tro att något har hänt med hårdvaran i moderkort eller processor.

Jag misstänker överhettning på grund av totalt igendammad kylfläns till processorn.. Såg det när jag tog isär den..
isåfall ett klassiskt fel som alandia räknade upp.
Fajjer. Inte helt fel att med jämna mellanrum låta damsugaren ta ett varv eller två uti chassit för att skrämma damm-råttorna
Nej! mest troligt som jag kan se det så är det programvarufel testa en diskrensning och defragmentering. det kan korrigera ev. korslänkade filer och korrigera problemet, gör en onecarescanning gratis på microsofts hemsida Välj alternativet scanning tar mellan 60-120 min beroende påm typ av genomgång du valt hade samma fel som du - Fixades med Scanningen Testa
Gollum1 , test och bios laddas före hårddisken.
eller har vi missat något. ??
Kolla med att koppla ur hårddisken och se vad som händer, var ute för samma fel hos en kund för ett tag sedan. Om hårddisken är kortsluten så uppstår detta fenomen.
Även fläkten på grafikkortet stod helt stilla.. Den kärvar när man snurrar, och det var inte att undra på så dammig som den var.. Kan det vara det enda felet?
Jag vet att BIOS m.m. inte laddar iallafall. Datorn arbetar inte vid uppstart vare sig grafikkortet sitter i eller inte..
Misstänker att både grafikkort samt processoer, eller eventuellt moderkortet är kaputt..

Funderar på att köpa ett uppgraderingspaket som inte är allt för dyrt när jag ändå håller på och ska byta delar. Någon som har ett tips? Gärna AMD.. Kan lägga runt 1700 kr.. Har inte råd att byta hårddisk nu så moderkortet måste ha stöd för IDE-diskar.. Har sett att en del nyare moderkort inte har det längre..

Såg ett här för 1500 kr, men det kanske bara är skit, ni som kan lite om datorer? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325623

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem