Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Högertrafik på trottoar?

Högertrafik på trottoar?

Jag försöker alltid hålla till höger på trottoarer. Med tanke på att det är högertrafik... Men när man går på vägen ska man ju gå på vänster sida för att möta trafiken.
Hur gör du?
Och vilket anser du vara korrekt?
Antal svar på detta inlägg: 5
Om det förekommer både cykel- och gångtrafikanter så går jag på vänster sida för att kunna möta trafiken.

Är det endast gående så går jag till höger.

EZ
EZ!!

Det gör du rätt i. He,he!!

I trafiklagstiftningen är det inte reglerat på vilken sida man ska gå på en kombinerad gång-, cykel och mopedbana. Fordon ska dock föras till höger (högertrafik) och därför är lämpligt att gående går längst till vänster i färdriktningen. Jmf utdrag ur Trafikförordningen nedan:

Trafikförordningens 7 kap. 1 § (utdrag): "Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."

Är den kombinerade gång- och cykelbanan utmärkt med påbudsmärket "Gång- och cykel- mopedbana" där banorna är åtskilda, ska gående och cykel/mopedförare följa märkets symbol.

Beträffande gångbana (trottoar) och övergångsställe rekommenderar NTF att gående vid möte med annan gående håller till höger.
Då är jag inte ute och reser då, när jag envist håller mig på högersidan...på trottoar och vid möte med annan gående.
Annons
Helt i sin ordning, och det följer jag också. Men i en spiraltrappa försöker alltid jag få den breda sidan av trappan när jag går ner för trappan oavsett på vilken sida den ligger.Känns osäkert att gå på den smala, uppför har ingen betydelse!(åldern kanske )
Vi som har hundar lär hunden att gå på vår vänstra sida
Vi möte på en gångväg el.trottoar blir det fel.Vi vill ha hunden innanför oss vid möten

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem