Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: TV, film och musik

FullTV

FullTV

Om jag förstått saken rätt så ska en TV med Full HD kunna ta digitala signaler direkt - utan digitalbox. Sådana här burkar börjar nu dyka upp på butikshyllorna och frågan är om det är någon idé att köpa sådant.

De har ju bättre upplösning med fler ´äkta´ pixlar MEN jag bor i ett ComHem-hus och där är det analogt i kabelnätet. Betyder det att man ligger kvar med en, i princip, sämre upplösning och ej har full användning av nyförvärvet ??
Antal svar på detta inlägg: 2
Full HD = hur många pixlar skärmens upplösning är på

Digitala signaler kräver en mottagare som kan ta emot dem, numera inbyggt i de flesta moderna TV apparater.
Full HD är nya och moderna mackapärer, därav har de oftast inbyggd mottagare för digitala signaler.

I kabelnät omvandlas ofta signalen till Analog så man inte själv ska behöva tänka på att skaffa digitalbox eller ny TV.
Full HD kräver att sändningen är i HD... huruvida det ev. skulle försvinna i omvandling från Digitalt till Analogt vågar jag inte uttala mig om.


//Breeze
DanT om du itne kommer spela i 1080p eller kolla på mycket HD-dvd alternativ BluRay så finns det ingen anledning för dig att köpa en FUll HD tv. ja om du inte är prylgalen och behöver det för att säga till andra att du har det.

Ingen tv sändning(innom överskådlig framtid) kommer att sändas i 1080p. All kommer sändasi 720p detta på grund av att 1080p tar för mycket bandbredd.

Så ska man bara kolla på tv finns det ingen anledning att ha full HD eller jo kanske omman köper en 60" tv dåkan det ju va lite trevligt. Men jag är prylbög åxå.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem