Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Formatera till NTFS

Formatera till NTFS

Om jag vill formatera min disk till NTFS.
Måste jag ha någon skiva då eller Installerar den windows automatiskt?
Alla filer och sånt försvinner det får jag räkna med.
Men jag tänkte höra med er experter om det är riskfritt att formatera om den till NTFS.
Tack på förhand.
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: «1 2 3

boax!!

Det går bra för det har jag. C= NTFS och D= Fat32 (recovery)
Vad är skillnaden och vilket är bäst
Knappt jag vet. Men NTFS är nyare och troligen bättre. Du kan ju kika på
bifogad länk. Där ser man skillnaden om man är lite insatt i denna datorvärld.

http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm
Annons
med NTFS på C: så har du större möjligheter att sätta rättigheter till enskilda filer eller kataloger. och NTFS reglerar fel på ett smidigare sätt. men strular det så blir det värre.

använder du FAT32 på en andra partition så kan den läsas från I-stort sett vilken annan dator som helst. och som en extern disk. däremot kan du inte läsa NTFS diskar utan vissa insticksprogram. de flesta USB minnena formateras i fat32 för att du skall kunna ta med dig den till en annan maskin.

vill du kunna läsa data så där utan vidare om datorn kraschar så skall du lägga backupen på en
FAT32 partition
En annan sak jag märkt är att man inte kan zippa upp filer som blir över 4gb på Fat32, men det går fint i Ntfs systemet.
Det är riktigt och en begränsning om man har en extern HD som är FAT32 formaterad. Då formaterar man den till NTFS och du kan ladda upp filmer mm där filerna är över 4 GB
Nu har jag formaterat min ena HD till NTFS o där lägger jag filmer,
men den andra HD kanske ska vara FAT eftersom att jag använder mkt USB-minnen. De är ju FAT. Har provat att formatera om dem till NTFS men det gick inget vidare.
Men jag får tacka er alla som hjälpte mig med detta problem jag hade!

"Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet"

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem