Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Ge bort sin plats i bussen

Ge bort sin plats i bussen

Jag åker sällan buss nuförtiden, men när jag någon gång gör det, så förvånas jag av ungdomars framfusighet.

Jag har inga krämpor och kan mycket väl stå, gör faktiskt helst det, men ofta ser jag gamla människor som knappast orkar stå, få göra det till förmån för ungdomar. Händer det aldrig att en ung människa reser sig för att ge en äldre sin plats?

Ligger kanske mycket i vad som sades när jag var ung, "sitt du, när du blir gammal så får du stå".
Antal svar på detta inlägg: 4
I Göteborg kan pesionärer åka gratis iom viss tid på dagen. Det verkar bra. Jag har ofta tyckt att varför ska vi pensionärer som är ledig mest hela dagen,åka precis när de flesta skolelever slutar.(Det finns givetvis undantag, att man ibland måste åka då).
Det är väldigt vanligt att yngre människor reser sig för äldre iaf i stockholm. Men jag förstår samtidigt det som inte reser sig upp med tanke på hur otroligt otrevliga pensionärer kan vara om man inte sett att de gått på bussen för man kollat åt ett annat håll.

Och då är det självklart att man inte ska resa på sig. Kan de inte va trevliga kan de lägga sin otrevliga energi på att stå upp istället.
Håller med dig Rob, jag minns när jag själv var ung, och en äldre formligen krävde att få min plats, då brukade jag sätta mig på tvären.

Men jag minns också att det satt en liten skylt framme hos föraren där det stod "Barn uppmanas att esa sig för äldre", gjorde man inte det, så kunde cahauffören eller konduktören säga till i högtalaren att man skulle resa sig.

Tror inte ungdomarna i Malmö har den disciplinen som i Stockholm, åker som sagt sällan, och ser nästan aldrig någon yngre som erbjuder en äldre sin plats.
Annons
borde vara så att alla skall ha sittplatts, oavsett ålder.
och att alla skall ha säkerhetsbälte

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem