Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Installation Xp Genuine Advantage

Installation Xp Genuine Advantage

Har en kompis som har problem med inloggningsekvensen för windows
Han hade ett lösenord i systemet som han ändrade probleme6t här är att han måste skriva in lösenordet varje gång men, Han kommer inte ihåg det
Allt gick enligt vad det skulle vid installationen Men lösenordet han hade bytte han ut frågan är nu hur skall han kunna återställa det korrekta i ursprungligt skick?
Tangentbordet var anpassat för Franska, svenska, Vietnamesiska och Koreanska vad problemet egentligen är som jag vill få svar på är det att han kan inte ens komma in på skrivbordet (på grund av detta lösenord) Vad är problemet kan någon hjälpa mig med en lösning (utan att behöva börja om från Noll) Han har kört antivirus och spionprogram-bortagning
Efter detta var han tvunggen att starta om. Och det var när han gjorde detta som problemen uppkom Kan någon hjälpa mig och honom?
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: 1 2 3 Nästa »

kan han köra dessa program som du säger , kommer han ju in.

varför inte nolla lösenordet då med ett blankstek, om han är så glömskt?
Ja du göcke beklagar om det verkade rörigt, men det var innan datorn stängdes av som scanning och sådant gjordes, Dagen efter uppstod problemet det Kanske inte framkom innan men så är det,

Nedan förtydligar jag lite eftersom det vart rörigt i inledningen.

När han har stängt av datorn och ska starta den igen dagen efter, det är då problemet uppstår. Han kommer till inloggningssekvens där han ska skriva ett lösenord för att komma vidare det ska väl inte behövas, utan den ska ju gå direkt till skrivbordet eller hur? men så är inte fallet. Det lösenord han skriver stämmer inte med det förinställda som angavs vid installationen hela tiden detta meddelande "Felaktigt lösenord försök igen" efter tre gånger spärras systemet men innan tredje inskriften får han en ledtråd som lyder "KQC" vad betyder detta? Och borde han inte ha låtit bli att ändra detta lösenord??

Vi har testat med systemåterställning via CD-Romen tycks inte fungera det heller.

Jag tipsade honom att göra en ominstallation av OS:et men han ville inte det eftersom explorer och e-post var konfigurerat allaredan. Han är rädd att han isåfall skulel behöva konfigurera om ovanstående. Men ska det behövas egentligen vid en OI? Det måste ju gå att återställa utan att installera om hela alltet Eller? Jag hade liknande problem men inte på detta sätt. Pratade också med Microsoft men de kunde inte svara på detta. Jag personligen skulle rekommendera en OI av Xp och troligen du också. redan vid installationen skall man ju ange detta lösenord för att slippa skriva in det varje gång. vad han har gjort egentligen. Klart är iallafall att problemet kvarstår. (OI = Ominstallation)
det är ok, det är inte alltid så lätt att skriva så man blir förstådd som man menar. det blir alltid en tolkningsfråga.

kan han starta i felsäkert läge som administratör??
eller är det också lösenordsskyddat

isåfall så är det tredjepartsprogram som gäller
eller ominstallation
Annons
finns en bakdörr i XPs installationsprogram man kan köra för att byta ut administratörens lösen.

http://pubs.logicalexpressions.com/Pub0009/LPMArticle.asp?ID=305

Gå in där och följ anvisningarna.
Funkar det inte så gör en ominstallation. Och nej jag kommer inte svara på eventuella frågor om denna länk då precis all info som krävs står i den. :P
Misstänkte det men jag tittade igenom detta med användar konton och det visade sig att han hade ändrat administratörskontot och lagt till ett lösenord utan att tänka på vad han gjort. Det är det som har varit problemet. Min svärsvar skall nu supportera honom i detta så jag hoppas att det kommer att lösa sig.

En annan grej som jag tycker är konstig är att han har två versioner av samma programvara har jag fått reda på i efterhand. Varav den ena kan han komma in i systemet ändå. Detta förefaller mycket märkligt för mig. skulle han kunna använda den ena för att korrigera den andra?

Nu krånglade jag till det igen men det är det som jag kan se som en möjlighet. Vad säger Du om det? om det nu går att lösa det så så torde väl problemet vara löst. men jag låter denna tråd stå öppen för flera tips.
Gollum1 , menar du att han har två OS installerad på maskinen.???
isåfall har han trixat till det rejält, han borde då ha fått upp ett bootval för att välja vilken start han skall ha om installationen är rätt.

som sagt testa Rob's länk.
ja det är sant att det är två OS! Det var därför jag undrade om han kunde använda det ena för att korrigera det andra. (nån form av fjärrstyrning m a o) men hur han har lyckats med det. Inget Bootval tycks ha förekommit heller Det låter som det är ett virus inför mig och mina öron då i bootningssystemet som jag bedömer det. Skall Jag rekommendera en OI eller? Har skickat länken vidare till min svärfar.
först måste han ju isåfall kunna logga in i det ena.
mina egna funderingar ligger i närheten av att någon har försökt att reparera en krachad installation med en XP-skiva , och sedan inte veta vad han har gjort. isåfall , instalera om hela alltet.
jag tror inte att de flesta kan fixa det utan att ha insyn hur filsystemet ser ut.

men jag tycker ialla fall att Robs förslag är värt att prova.
Och tack Rob för länken Very UseFul
Göcke jag håller med dig. Tycker bara att de verkar som han har tummen i handen om du förstår vad jag menar! De som inte har hållt på mycket med datorer och OS Ska inte heller försöka sig på att korrigera sådana saker jag själv har hållt på med datorer sen barnsben så jag vet hur du tänker i detta och därmed har jag lärt mig en hel del så novis är jag inte på detta område. Har provat allt från första versionen av MS Dos Till Windows Jag vet hur det ser ut. Därför tycker jag också att en OI Krävs. Så därför tänker jag rekommendera detta en gång till. Som jag sa han ville inte göra en OI så då får han väll använda sig utav Robs länk om det kan lösa problemet Inget annat val har han. Jag skall meddela att du rekommenderar en OI. allting verkar hopplöst för stunden.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem