Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Akutintag

Akutintag

I lördags, natten till söndag, fick jag för mig att jag skulle studera asfaltens struktur lite närmare. Men det blev för nära, så överläppen sprack.

Blödande vinglade jag hem. På morgonen studerade jag mitt " nylle ". Såg inte bra ut. Måste sys på Östra Akut.

När man får en skada som skall sys så får det bra förlöpa 8 timmar till operation, annars ärrbildning. Detta hände Kl 00:30 . Fick sitta på sjukhuset
så länge så tiden blev överkörd. Det hade blivit 20 timmar minst. Så jag gick hem osydd.

Nu frågar jag er om ni har samma problem på mindre orter när ni blir akut
skadade. På detta jättesjukhus har dom 2 läkare ( 1 medicin 1 kirurg)
Är inte det i minsta laget på ett jättesjukhus med 1,5 milj människor i upptagningområdet. Stackars läkare.

Alla salar och korridorer var proppade med folk.

Jag börjar tvivla på lite av varje i vårt Sverige. Det går utför, minsta sagt.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Vi i Ljungby har det inte lätt när det gäller akuten.

För ett tag sen så la den borliga delen i vårt kära landsting ner vårt BB
Och nu håller dom på att lägga vår Akutmottagning.
Det finns ingen lönsamhet i dessa avdelningar säger dom.

Sen när ska sjukvård vara lönsamt?????

Om vi mår akut dåligt eller liknande så får vi ringa 112 efter en ambulans eller köra bil i 6 mil till Växjö
Inte kul att köra bil när man mår dåligt.

Som i Ditt fall Leiake så hade du med blåslaget nylle fått köra 6 mil.

Tycker inte att vi ska försöka anpassa vår vård så att den ska likna Amerikas. För den känslan tycker jag att vi är på väg.

Kanske ska tillägga att Ljungby har ca:29000 invånare

Redan på 80-talet så lades vår polisstation ner och är bara bemmanat till en viss del under vardagar.

Så vi är är på väg till "No mans land" anser jag där endast dom friskaste och rikaste överlever.
Har inte(peppar,peppar) råkat ut för någon akut vård kväll eller natt. Men dag tid har vi en förträfflig vårdcentral, dit man kan komma för akut vård, den de kan ge,(inte kirurgiska ingrepp).
Ang. de stora sjukhusen har man ju´ läst om de långa vänte tiderna. Kanske det också har med skadans art att göra. Mindre skada längre väntetid o.s.v.
Du är inte ensam leiake. Jag fick en livshotande sjukdom som blev totalt missbehandlad. Jag sitter här med en nedsatt kapacitet idag. Detta hade kunnat undvikas om man hade satt in korrekta åtgärder med en gång.

EZ
Annons
Tur att man har Röda Korset.
Dom har varit väldigt stöttande i samhället.
Tack vore dom så har vi sjukresa, fri tandård för mindreåriga m.m.

Idag så har dom sk. Första hjälpare inom Röda korset som ställer upp frivilligt på olika evenemang, tävlinga, festivaler m.m.
Om dom inte hade varit där så hade sjuksystemet kollapsat totalt under sommarmånaderna anser jag.
Tänk själv ett tusentals akuta omhändigtagande på både hultsfredfestivalen, Sweden Rock, och många andra festivaler.
Man kan ju tänka sig hur hultsfreds samhälle skulle reagera om vårdcentralen där skulle ta hand om allt

Eller det beryktade Endurot på Gotland som har rivstart snart. (nov)
Tror inte Gotland skulle kunna ta hand om detta om inte Röda Korsets första hjälpare från hela landet kommer in och hjälper till.
Vet av egen erfarenhet att Lassarettet på Goland ändå trots denna hjälp måste ordna förstärkningar från fastlandet inför denna tävling.

Detta är bara en organisions hjälp.
Vi har ju många mer organisoner som hjälper till i samhället
EZ!!

Låter inte bra. Mitt fall var ju inte livshotande, men mer estetiskt. Jag får ett
stort ärr på överläppen. Men " skit samma " på en gammal gubbe. Jag dricker kaffe med sugrör. He,he!!

Göcke!! Det fina kortet du har gjort på min Profil måste ändras.

Är du snäll och lägger till ett stor ärr på överläppen ända upp till näsan på min hö. sida.

För att återgå till allvaret. Tycker ni det räcker med så lite läkare i en storstad. Vi har 3 sjukhus med akut. Det blir 6 läkare på alla dessa människor. Det är ju värre än jag trodde. Dom var nog 100 som väntade bara på Östra.

Jag anade att det var trångt, men detta slog alla rekord.
baloo!!

Tack för att du varnar mig för Ljungby. Ett tag hade jag släkt i Hammneda, men dom försvann. Naturligt!! Där kan vi inte skylla på sjukvården. He,he!!

6 mil är långt när det gör ont. Det blir nog 2-3 timmar om man räknar krasst och om inte ambulansen får punktering eller krockar med en traktor.
Än så länge finns jourtjänsten på sjukhuset även nattetid och då är det bara att komma. Väntetid= restiden + lite till på mottagningen. Verkligen toppen med hjälpsamma och trevlig personal.Har använt denna möjlighet flera gånger med olika anledningar. Lika glatt mottagande varje gång! Hoppas dom aldrig lägger ner den avdelningen! I så fall får man åka 8-10 mil för att få hjälp. Alla frågar nu var denna fantastiska nattjour finns? STRÖMSTAD!
fasen blev du harmynt leiake
men du kommer väl att gå hem hos damerna då
hviktor!!

1960 innan det gamla Laholmen brann upp, så hade jag Rouletten på den krogen. Dansband och snygg vokalist. Henne skulle jag ju på så klart. Men någon spred ett rykte att hon hade en könssjukdom. Aj,aj!!

Iväg till ditt sjukhus i Strömstad. Du är inte skriven här så du måste åka till
Mölndal. Va f-n- En resa på 27 mil. När jag väl hade kört dit så var det falskt larm.

Det var så på den tiden. Nu är det Västra Götaland alltihop.

Göcke!! Du menar att jag blir som en kanin. Ha,ha!! Det vore kalas.!!!
Han blir kanske inte harmynt utan benägen att tala med kluven tunga resten av livet

EZ

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem