Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

SIM - PIN - PUK koder

SIM - PIN - PUK koder


Jag skrev ett svar på ett inlägg som hade titeln "Stöldspårning". . Men nu lägger jag ut det som ett eget inlägg för jag tror att fler kan ha nytta av det som jag skriver om .

Lösenordet har nog inte med själva mobilen att göra. . Utan det har med själva abonnemangskortet att göra. . Sedan kan man ju ändra lösenordet om man vet vilket lösen ord som gäller för tillfället.

I mobilen sitter ett så kallat "SIM-kort" som man får från nätoperatören när man köper ett abonnemang. . SIM står för "Subscriber Identity Module".

För att starta mobilen sedan den varit avslagen eller för att ändra diverse inställningar måste man ange "PIN-koden" = lika med "lösenordet". . PIN står för Personal Identity Number.

Om man anger fel PIN-kod mer än tre gånger i följd, blockeras SIM-kortet.
För att häva blockeringen måste man ange "PUK-koden" = Personal Unblocking Key.
PUK-koden får man från nätoperatören = det företag där man har sitt mobil-abonnemang.

Allt sådant här med lösenord och koder mm. blir allt klångligare och svårare att komma ihåg nuförtiden. . Speciellt när man börjar ha några år på nacken ( som det ju kallas ibland ). . Men det får vi leva med nu och i framtiden. .
Antal svar på detta inlägg: 7
axe
Du skriver att lösenordet "har med själva abonnemangskortet att göra", var hittar man det "kortet"?! Mitt abonnemang har hängt med länge, sen jag hade en Ericsson och jag har haft fler modeller efteråt där jag inte haft detta problem. Det är nu när jag skaffat Samsung som problemet uppstått. Allt det du skriver om Pin- och Puk-kod vet jag och det har inte med det här att göra.
ullund!!

Stöldspårning
Vad gör du om din mobil blir stulen? Med stöldspårningsfunktionen ökar dina chanserna att få den tillbaka. Lägg in ett eller två telefonnummer dit du vill att telefonen ska sms-avisera när någon obehörig byter SIM-kort i telefonen. SMS:et informerar dig om din telefons unika IMEI-nummer samt telefonnumret till den obehöriges SIM-kort. Det hjälper dig vid en stöldanmälan. Du kan snabbt spärra telefonen och chansen att återfå den ökar.

Detta gäller för Samsung. Vet inte hur man gör men dom pratar ju om
IMEI-nummer.
leiake,

Jag vet vad stöldspårning är, det är därför jag vill aktivera denna tjänst! Men som sagt, jag kommer inte vidare efter "lösenord" eftersom jag inte vet lösenordet. Jag tor inte IMEI-numret har med detta att göra. Jag får ingen hjälp av manualen heller som för övrigt lämnar mycket att önska när det gäller Samsung!
Annons
Jag har märkt detta med manualen. He,he!!

Samsung är inte ensamma. Är man inte civilingenjör med 15 års praktik så
skall man inte skaffa alla dessa tekniska prylar. Hade tänkt skaffa en Nokia 95, men jag vågar inte. Manualen är på 153 st. A4-sidor.

Konstigt med lösenordet. Du kanske måste kontakta Samsung för att få detta. Vad jag förstår så funkar telefonen för övrigt.

Annars kan ju den som stjäl telefonen uttnyttja detta. Tror du får lösenordet
per post. Ring Samsung. Innan du blir " knas ". Lycka till!!

P.S Tror du måste registrera telefonen hos Samsung.
IMEI nummer ska finnas till hands när man gör en stöldanmälan annars kan inte telefonen bli spärrad. Spärras den läggs det in en spärra i alla GSM näst i sverige så det ej går att ringa med telefonen.Ja det finns sätt att programmera om telefonen med annat IMEI men det äringet en normal tjuv gör.
IMEI numret står på kartongen. Det brukar stå när man öppnar telefonen och stoppar i batteriet, eller också tryck *06*# på telefonen (innan den är stulen förstås).
äsch
*#06# ska det vara

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem