Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Blodtryck

Blodtryck

Alla vet väl att jag stod på öronen förra lördagen. Ni trodde att jag var kanon. Men så var inte fallet. Det var blodtrycksfall. Jag har en egen läkarmottagning i ett av mina rum. Där finns en massa prylar. Jag kan testa allt utom att sy överläppar. He,he!!

Kände mig lite yr i morse. Då hade mitt systoliska tryck( det övre) sjunkit
till 110. Det lägre var OK. 75 millimeter kvicksilver.

När man är 68 " bast " så är det normalt med 160/80. Så 110 är för lågt.

Vill inte påstå att jag var nykter. Men nu börjar jag fatta. Det var olika symtom som kolliderade.

Var inne och kikade på länkarnas hemsida. Gamla gubbar akta er för öl stod det. He,he!! En starköl är nästan 5 cl. 40%-ig vodka.
Antal svar på detta inlägg: 4
aha , där fick jag förklaringen varför grannfrun inte komm upp till rullatorn efter en 6a Whisky, hon fyller 90 om en vecka.
Vill då passa på att säga en sak om att stå på öronen. Det kan vara något annat än ett blodtrycksfall å leiake det kan vara allvarligare än så.
Skulle du vara i närheten om en människa oförhappandes står oå öronen så inte bara hjälp personen upp. Be henne samtidigt ge dig ett leende och sedan att hon sträcker upp båda armarna och sist ber du om att hon säger efter dig i en mening, t ex i dag skiner solen. Kan personen inte en del av detta så ring 112 omgående å berätta vad som hänt och hur du testat personen. Troligen har personen drabbats av en begynnande stroke, och läkarna säger att man har ca 3 timmar på sig att komma till vård, för att elminera följderna av en begynnade stroke.
misko!!

Tack för att du skrämmer upp mig. He,he!!
Men så illa var det inte denna gång. Men man vet aldrig.

När jag gick på Östra så fick vi alltid ställa oss upp när vi skulle svara. En elev som heter Hermansson var nog 2 meter lång. Han slapp att ställa sig upp. Han svimmade nämnligen varje gång han skulle svara. Det blev ju panik i klassen när han rasade ikull. Jag satt i bänken snett bakom. Man var ju "skitskraj" att han skulle rasa.

Denne Hermansson kallade vi Svenska Flaggan,för han var alltid blågul överallt. Undrar om han lever.???

Ps Flaggstången var det!!
Annons
Men snälla leiake jag vill inte skrämma upp dig...!
Min tanke var mer att vara medmänniska å man skall vara vaken för olika signaler kroppen ger. Man hoppas bara att fler kan dom tre små tingen för att vara en god medmänniska.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem