Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Yrsel

Yrsel

Jag känner mig lite yr till och från. Googlade runt och hittade denna sajt. Där kan man få lite tröst och råd om man börjar känna av denna åkomma.

Det verkar vara en massa människor som har problem med detta. Hade jag inte stått på öronen hade jag inte tänkt på det, men nu har jag blivit lite försiktig. Inte så lite heller. He,he !!

Är det fler på IS som känner av ålderskrämpor. Det kan bli en lång tråd för det är ju snart det enda man pratar om. Väder och krämpor.
Antal svar på detta inlägg: 9
Snacka om yrsel. He,he!!

www.yrsel.com/ - 21k
leiake, Du har väl nedsatt hörsel eller har jag fel? Jag har det och det påverkar balansen och kan uppfattas som yrsel.Hörselvården kan ge svar på om det är så i Ditt fall.
Vadå ålderskrämpor?Så ung som jag är i dag kommer jag aldrig att bli mer
Annons
Inget att ignorera leiake. Sök för det här! Kan ha med cirkulationssvårigheter att göra. Dvs risk för stroke och hjärtinfarkt.

EZ
Jag kan ibland känna mig lite yr då jag reser mig upp från sittande ställning. Brukar bara vara ett ögonblick, men kan ibland känna behov att stötta mig mot något.
Men har faktiskt en gång trillat ihop på marken pågrund av yrsel. Det var för många år sedan, var nog lite drygt 20år då. Jag skulle gå ur bilen efter ca en timmes resa och då jag reste mig upp och klev ut så blev jag såpass yr så jag föll ihop. Kändes ganska dumt men det handlade bara om sekunder ändå.
Jag är för övrigt 35år nu.

//Bikerrog
Det är inte riktigt det jag pratar om bikerrog33 och jag tror heller inte att det är detta som har drabbat vår käre leiake.

EZ
Det kan vara för lågt eller för högt blodtryck. Det kan orsaka yrsel och symptomen är ungefär samma på högt eller lågt blodtryck.
Internet är farligt om man läser alla symtom o litar på dem blint. Känner man sig sjuk så skall man gå till VC eller ringa till sjukvårdsrådgivningen.

Känner inte till er bakgrund, så jag skall inte uttala mig om vad jag tror men visst är det som "pensionär" säger, att balansverven sitter i örat o att när den blir påverkad så kan man bli yr, oftast ter sig en sådan yrsel att man när man vrider på huvudet så blir man yr. Brukar lugna ned sig när man ligger ned i stillhet. Dock vid problem så skall man söka vc eller akut för detta eftersom det är svårt att avgöra om det kan bero på hjärt&kärl problematik eller från örat.

Vad gäller yrsel vid hastig uppstigning så beror det på det normala trycket, hur lång man är o om man lider av sk "ortostatism" vilket helt enkelt är yrselanfall vid uppresning. Väldigt vanlig för långa personer, jag är 32år 1.87m lång har haft det här problemet sedan jag var ca 16, man får liksom inte ha för bråttom upp från sängen soffan eller vad man nu reser sig upp från. Det är mindre akut, men vc kan man alltid vända sig till för råd o ev medicinering.

Men visst högt blodtryck skall man vara försiktig med eftersom det kan orsaka många följdsjukdomar, ex stroke som ngn nämnde här.


Vem är jag som påstår detta då?!
Heter Erik, jobbar som sjukskötare sedan 5 år tillbaka.
Leike. Du skrev ju i någon annan tråd att du hade blodtrycksfall. Jag förmodar att du kanske också har lågt blodtryck. Det är ju i princip bra, men det är klart att om man vinglar omkring så blir det ju besvärligt.
Frugan har haft detta i många år, men det har blivit bättre nu de sista åren.
När hon får blodtryckfall så blir hon dålig och blir mer eller mindre sängliggande i ett par dagar.
Nu var det dock ett tag sedan och hon känner symptomen i tid.
Inget att göra åt om det inte blir värre.

Här om året drabbades hon av ett hjärtinfarkt. Dvs. det trodde man,. Det visad sig dock vara en stressåkomma som drabbar främst kvinnor och som hette något med tokosubatos syndrom eller likande. Det var några tv-program om detta under vår och sommaren. Namnet kommer från en japansk bläckfiskfälla, och det förklarades med att hjärtats vänsta kammare blir utslagen.
Nu är hon fit for figt igen och man får sig en och annan snyting ibland.
Hon är mycket aktiv men hade inte känt sig stressad på jobbet, även om jag tyckte detta. När hon drabbades av detta så var vi i Linköping och vi är ett gäng som umgås och nu skulle vi tävla i gocart.
Hon fick känningar under pågående tävling och hamnade på akuten, och som väl var i Linköping.
Vem som vann gocarten?
Gissa vem som aldrig blivit frånåkt i någon biljakt!!!!!!!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem