Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Förkortningar

Förkortningar

Alla ni som använder förkortningar tänk på mig (oss) gamla lite oxå. Jag iallafall e inte så hemma på det. Någon som har en bra sida med förklaringar till alla dessa förkortningar som används flitigt på internet å i sms.
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: «1 2 3 Nästa »

leiake du får inte dra alla i 60+ över en kam med att dom inte kan. Bättre att säga att många inte kan det. Du å jag är jämngamla men SMS har jag väl skickat i snart 10 år. Men vi kanske klarar det för vi har inte byggt vindskydd när teknikens förändringar kommit. Annars hade vi inte suttit här vid datan heller i tid å otid *l*.
Det går ju att ställa in SMS på nyare telefoner så att dom skriver tänkt ord med att man bara trycker på knapparna där bokstaven i ordet finns, för dom telefonerna har ju en ordbok i sig. Hittar den inget passande ord så får man infoga ordet.
Förkortningar är vad en telegrafist uteslutande andvänder sig av å det fungerar jättebra, men så klart den han skickar till har samma kunskaper om förkortningar av Q-förkortningar som är internationella. Det man inte ville höra var QSM = Sänd om senaste meddelande.
Sen har ju chattare börjat med ett sätt att göra förkortningar. finns lite logik i dom för i regel är det engelska ord som är förkortade. (till min nackdel)
misko!!

Du känner väl mina inlägg vid detta laget. Jag är inte så nogräknad ibland.

Okej!! Det är du och jag som kan. Kanske Göcke oxå. Men han är nog inte 60+ än. Men det är gränsfall. He,he!!
Är ingen ungdom precis, men SMS är inget större problem.

Men här finns ett enkelt hjälpmedel för alla som har Telia som leverantör, där kan man skriva sina SMS/MMS direkt i datorn.
http://se.msgsend.com/clients/telia/Desktop-4.0/4.1.6/Telia_smsmmsidato
rn_desktop_4-1-6-9.exe
Denna är för dom som har bredband från telia.

Om ni kollar här på Google, så finns det flera leverantörer som har.
http://www.google.com/search?q=Sms+i+datorn
Annons
Som Ingarm skrev så kan man ju skicka sms från datorn men i de flesta fall så måste man registrera sig och sedan skaffa så kallade krediter. Krediterna skaffar man sig genom att va me i undersökningar eller prenumerera på div. tidningar eller gå med i filmklubbar. Så ni som är intressrade av att skicka sms från datorn. läs det finstilta eller gå in på vanliga frågor eller nåt liknande innan ni registrerar er.
Kostnaden för mina och fruns SMS som vi skickar från datorn, dras av från mitt kontantkort, och kommer på fruns abonnemangs faktura från Telia.
Registrerat är vi hos Telia då vi har abonnemanget där, så här finns inga krediter inblandade
Ingarm !

Missförstånd som vanligt!!

jigsaw menar typ följande: www.smslandet.se Glöm dom!! Ren bluff!!!
Visst kan det vara svårt att förstå alla förkortningar men man får ju försöka ändå att tyda dem. Sms kan jag också men använder det sällan ringer i så fall hellre
Tack alla ni som skickat med länkar i era svar. Nu blir det nog lättare att förstå dessa förkortningar.
syren!!

Trodde det här med SMS var rena " nyset ". Men jag får tänka om. Nu kan man stå på en spårvagnshållplats och köpa sin biljett i mobilen.

Man skriver GV= Göteborg vuxen. Jag är förvuxen, men det bjuder dom tydligen på. He,he!!

Sedan skall man slå in 7XXXX. Hur många klarar det. Alla under 35 år!!
Men jag är helt grym på nyordningar. Tog mig bara en halv dag, så fattade jag. Men alla mina vänner. Dom kör med 100-kort som det heter. Dom kan ju inte SMS:a. Dom tar sin Mercedes och åker till IKEA och köper handgjorda smörskedar. Ha,ha!!
vi kanske skall gå över till att bara betala via sms, inga legg eller andra frågor, bara messa biträdet rakt upp och ned.

Erkänner att sitter man tillsammans i glada vänners lag så messas det
betydligt mer bland de yngre än i min ålder,
men det nya för de som inte ännu är intresserade är att man sitter och tittar i varandras mobiler på semesterbilder och bilder på barnbarnen osv,

det har blivit en helt nytt sätt att vara tillsammans på,
man byter bilder och musik och så plöttsligt så ser man en bild
i en annans mobil, och utbrister v..f..n känner du honom/henne
och så är isen bruten.

det senaste jag hörde var en mamma till ett par tonårsgrabbar som fick
mess med bilder från grabbarnas kompisar som tackade för god mat och att
hon var en så fin kompis.

jag tror att sådan här saker värmer alla i hjärtat. så det har alltså inte bara
dåliga sidor med denna teknik

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem