Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Trådlöst nätverk bara 1 inloggad

Trådlöst nätverk bara 1 inloggad

Hej alla dataproffs.
Jag hälsar på hos svärmor i helgen o vi har ett problem. På hennes nätverk kan bara en i taget vara inloggad. Vi har varsin bärbar men måste turas om att vara på internet, irriterande....

Nu undrara jag om det finns någon enkel inställning som ändrar detta eller om jag måste in i inställningarna på routern?

Svärmor vägrar låte mig rota runt där o kolla eftersom hon är rädd att tappa internet.. fegis! Hon har haft det så här sen hon installerade nätverket men inte gjort något åt det. Har lovat ringa supporten på måndag, men jag vill llösa problemet idag så därför ber jag om er hjälp.

Hoppas att någon vet anledningen till dettta o kanske har en snabb lösning!

//barajag
Antal svar på detta inlägg: 7
du bör nog in i routern och se så att det inte är blockerat på antal trådlösa
användare. eller att de är låsta på IP eller macadress.
barajag !

Du skriver svärmor. Om ni nu är vänner så fördärva inte detta förhållande
med att " rota " i hennes router.

Om du nu skulle göra det så vet du att du kan gå runt routern med en fast kabel om det skulle " gå åt pipan ".

Kallas säkerhetsavtånd!!

Tack för svaren!

Det var pga ip-adressen det inte gick. Finns bara en genom telia, men vi löste problemet ändå

Kom på att sambons moster bor granne o hon har tele2. Där igenom kunde man logga in flera stycken....

//barajag som hade internetabstinens
Annons


den ene har bara ett adslmodem?
den andre har adsl med router?

i vicket fall som hellst så får de troligen bara en ipadress från sin
leverantör i alla fall.

men det är ju bra att du kan använda din bärbara när du hällsar på
Men ISP:n ger väl alltid ut bara ett IP-nr. De lokala finns väl ingen begränsning av?

För övrigt har jag aldrig sett ett adsl-modem med trådlös anslutning till dator om det inte samtigt är en router.
Båda har de adsl med router. Vet faktiskt inte hur det funkar,men svärmor har pratat med supporten o det var det svar hon hade fått.

Tydligen måste man betala en summa för att flera ska kunna vara uppkopplade samtidigt. Verkar konstigt tycker jag då det är därför man har en router (oftast i alla fall).

Måste kolla upp det där närmare tror jag..
Tror det funkar så här..
Isp( Telia t.ex.) skickar en ipadress till svärmors router. Routern delar sedan ut interna ipadresser till de klienter (datorer) som är anslutna.Allt borde vara frid och fröjd. Klart man inte ska betala för mer än en ipadress.
Får du ingen adress till din dator så starta om modemet först och sedan routern.

Lycka till.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem