Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Två diskar en enhetsbokstav

Två diskar en enhetsbokstav

Jag har hjärnstillestånd nu så jag behöver lite assistans.

Jag har en maskin XP pro sp 2 med två diskar på vardera 500 Gb.

På den primära vill jag ha en partition på 30 Gb för Windows och lite program. Resterande del av den disken plus den andra vill jag ha som spanned D-disk.

Just nu är hela den första disken som C och den andra som D.

Antal svar på detta inlägg: 9
att fylla windowskatalogen med 10Gb och Program mappen med 20-30Gb
är inte svårt så jag föreslår större utrymme för C :
och sedan har du mappen "Documents and Settings" med underkataloger
som kan bli hur stor som helst.
Har du tänkt att lägga den på D :
Det är en dedikerad maskin som bara skall stå och samla data. Så det blir inte särskilt många program eller annat .
Aktivera disklänkande system med en virtuell disk. Då kan man lägga hur många fysiska diskar till en enhetsbokstav.

http://support.microsoft.com/kb/308424/sv

/M
Annons
Jag måste alltså först formatera om den nuvarande C-disken och skapa en C-partition. Sedan skapa en dynamisk disklänkande partition och lägga till resterande diskutrymme på disk 1 och hela disk 2?

Har gjort detta tidigare men på ett engelskt windows, blir lite osäker på terminologin på svenska. Spanned disk är detsamma som disklänkad volym?
Jepp det är samma sak fast på svenska. Där finns också andra program som man kan hitta på nätet som klarar av detta utan att formatera om . Tidigare fanns partition magic. Jag vet dock inte idag om detta program klarar av att slå ihopa två diskar.

Kan ju göra allt tomt område till opartionerat område med PM och sedan slå ihopa allt till en disk.

Prova på

Lycka till

/M
förutom PM så finns dessa
Paragon Partition Manager
Acronis® Disk Director® Suite
v-com Partition commander
Tackar för hjälpen,

Får testa något av dessa program.
Tompaxox , jag glömde fråga om du redan hade program installerade på maskinen. de jag nämnde kan slå ihop diskar av olika fil format och med data fortfarande på dem.
alltså ingen formatering igen

lycka till , men håll tungan rätt i mun, och ha mycket kul.
Men gör en säk kopia före på allt.
Jodå, jag har en del program men inga som inte lätt kan ominstalleras. Som sagt det är ingen maskin man sitter och arbetar vid utan den ska bara tugga data.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem