Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Vem ändrar klockan?

Vem ändrar klockan?

Har ett konstigt , (för mig), problem med klockan nere i höger hörn.Jag går in och ställer in den riktigt och den fungerar OK så länge datorn är på. Över natten stänger jag ner allt med strömbrytare före vägguttaget.När jag sedan startar datorn igen så är klockan åt helsike!Inget fast antal timmar utan vad som helst. Just nu är min armbandsklocka 14:13 men datorns visar 09:46! Det gör ju inte så mycket,men man undrar vad som ordnar med detta? Kan tänka virus eller annat skit,men PandaIS är uppdaterat och Ad-Aware och Windows Defender också,men inget av dom har lyckats fixa detta. Vad kan göra så? Har aldrig hänt förut. Har XP Home+SP2.
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

idag så vill all elektronik stå i power off läge, med andra ord nätdelen skall vara inkopplad.
håller Datorn inte klockan när den är strömlös, kan det bero
på att cmosbatteriet är på upphällningen.
hviktor!

Stäng inte av datorn. Låt den stå på så kanske batteriet laddar sig på några dygn.

Byt inte själv batteri. Det kan bli fel på BIOS. Ta med dig datorn till en butik
så byter dom medans du väntar.
Håller inte batteriet längre? Datorn är ca tre år. Har en annan dator som är åtta år gammal,där är inga problem. Klockan går som en klocka!

leiake : menar du att batteriet kan ladda upp sig? Hur går det till? Större nedladdningar har jag gjort ibland och då är den ju igång något dygn eller två.

Vad är det mer som kan hända om batteriet säger upp sig?
Annons
Jag tror den tappar minnet. Vissa batterier är av dålig kvalitet,tyvärr.

Datorn skall stå på bara. Ingen nedladdning under denna tid!!
Varför ska man inte ladda ner under denna tid?
He,he!!

Det tar väl effekt antar jag. Batteriet behöver ju friskas upp. Är osäker på att det funkar. Bättre att sätta i ett nytt. Det kan ju vara moderkortet som
är kass oxå.
Såvitt jag vet laddas inte dessa batterier alls. I min maskin sitter ett CR2023 Lithium-batteri och är inte laddningsbart. När datorn stängs av (kopplas bort från elnätet) håller det lilla batteriet minnet i cpu:n. När datorn är igång förser nätaggregatet processorn med ström och batteriet ansträngs inte. Om man då stänger av sin dator varje dag så går batteriet in och tar över strömförsörjningen och till slut tar det slut.

Slutsats: Antingen har du en tidsserver som klockan synkas mot som har fått spel (mindre troligt) eller så är det dags för ett nytt litet batteri.

Oftast brukar det dyka upp en del meddelanden när datorn startas om batteriet är slut, så titta under uppstarten om det kommer några meddelanden som inte synts tidigare.
Jo, det är nog kanske dags för ett nytt batteri. Konstigt, men det är väl olika kvalitet på dom också. I så fall väldigt stor skillnad: Ett batteri funkar fortfarande efter snart åtta år och det andra skulle vara slut efter ca tre! Bägge datorerna har fått samma behandling ( med avstängning)!

Men något meddelande om att batteriet håller på att lägga av har jag inte fått. Det kanske är hemligt? Det är mycket med det elektriska!
Efter moget övervägande tog jag mod till mig och köpte ett nytt batteri och bytte ut det gamla. Och si på f-n!Klockeländet fungerar! Alltså var det batteriet. Det kostade 10 Kr. Den billigaste reparationen på mycket länge.
hviktor , kom nu ihåg att batteriet laddas ur varje gång du gör nätdelen strömlös.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem