Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Volt är ofarligt.

Volt är ofarligt.

Man läser ju jämt i tidningar m.m: "Fick 20 000 volt i sig, överlevde" Vad är det för skit? Jag brukar dagligen få flera miljoner volt i mig utan att knappt märka det.. ^^ Pilla lite på TV-rutan bara, så får du en statisk kyss som heter duga, men du känner den knappt..
Varför skall man använda sig av uttrycket volt för i alla sammanhang, när det i själva verket är strömmen (ampere) som avgör farligheten? Du kan ju stendö av 12 volt, medans flera hundra miljoner volt i princip kan vara totalt ofarligt.. Är media dåligt lärda?
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

För många år sedan fick jag ström i mej av en trasig kaffebryggare. Den läckte vatten och jag min dumma f-n torkar rent den samtidigt som jag håller i diskbänken, strömmen var på!! Jag kände hur strömmen gick från höger hand genom armen och till hjärtat. Det var väldigt obehagligt. Du som kan det här Fajjer, hur mycket ström fick jag i mej? Hade jag kunnat dött?
Tycker inte det är så viktigt vilket man använder, det är bara intressant för petimätrar huruvida det är amperen eller volten som dödar. Vet man inte vad man sysslar med så ska man hålla sig borta från elektriciteten.

< www.tfe.umu.se/courses/elektro/anakretf/tf07/docs/Komp3-personfara.pdf >

Här kan man läsa på lite om hur det fungerar.
Hejsan Joannna!!!

Vet ej hur mycket ampere du fick men man brukar snacka om att runt 10-20 mA räcker för att stanna ett hjärta, och den spänningen du fick idig där är mycket troligten mer är 10-20mA man beräknar Amperen så här

Amepere= Spänningen / Resistansen är Amperen .

Så du måste veta din kropps resistans!!!!

Annons
Ja du har i princip rätt, och media är nog lite dåligt informerade.
Om detta kan tillföra den här frågan något.
Jordfelsbrytare bryter strömen vid 30mA.
Tror att tiden också har en avgörande faktor vid så låga amperestyrkor..
Allt det där förklaras väldigt bra i länken ovan.
Tompaxox´s länk är förträfflig för att få en bild av vad det egentligen handlar om.
läs och begrunda alla. den kan rädda liv.
gå sedan och lär er HLR ( Hjärt Lung Räddning ) så har ni ännu mer kunskap
för framtiden.

att man inte nämner strömmen beror på att ingen vet ögonblicksvärdet vid
tillfället och vilken väg den går igenom kroppen. så enkelt är det.
Fajjer , att dö av 12v, får du förklara. där gör du förmodligen en tankevurpa
och glömmer el lagarna. eller så har du sett på film, men där omvandlar de 12v dc till något mycket högre spänning och i ac-form.

sen uppför sig kroppens muskler olika beroende om det är lik/växel ström som flyter igenom dem. periodtalet har även det betydelse.
Hej hej...

Det här har inte med dålig lärdom att göra, utan är mer en spegling av dagens jouralistik, där man måste sälja mycket tidningar och skapa intresse.

Hur intressant hade artikeln varit om det stod : Man dog då han fick 1 Ampere ström genom kroppen!

Det låter häftigare med Volt, och sen så är det ju så att dom har faktiskt rätt till en viss del, då Volt ger en större inblick i vilken typ av ström han hanterade ? 12V är ju inte så mycket mer än belysning, och kanske bil-el, 230 är ju i uttagen och normalspänning. Men pratar vi 10 KV så är det ju högspänning......

Kroppen är ju en ganska dålig ledare av ström, men det beror ju givetvis på vad man jordar sig själv i. Diskbänken tillhör ju husets bättre jordningspunkter, och då känns det rätt rejält med en körare.....

// x
hur kan man veta vilken ström som flöt genom personen,
har man en ampermeter inkopplad före ???
och det är ju helt ointresant om man får mer eller mindre av ett gränsvärde
som inte kroppen tål. när värdena även är tidsberoende, för att hjärtat skall
stanna osv.

rätt är att nämna spänningen i Volt , inget annat

det visar också på hur den skadade kan ha drabbats

endera så är man fysiskt aktiv med att manipulera ledarna
eller som i högspänningsfallen aktiv i att träda in i isolationsavståndet
mellan ledare och jord.
i det senare fallet så behöver det inte vara medvetet val, men människokroppen blir då en bättre ledare än den omgivande luften.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem