Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Win XP SP 2

Win XP SP 2

Goafton, Kort och gott. Funkar Win XP SP 2 bra? Har haft lite dålig erfarenhet av SP 1 så jag är lite nyfiken om jag törs installera den.
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Det Ända som har hänt med min gamla AMD när jag installera SP2 det är att det har kommit upp en ikon nere i aktivitetsfältet som talar om att anslutning till lokalt nätverk är begränsad eller ingen anslutning! Men Allt fungerar perfekt ändå.

Mvh.
Ps Netscape är snabbare än IE ds
Prova Opera,den är snabbast i världen,men vem orkar
lära sig den,när man är inkörd på IE.

Inte jag i alla fall.Har inte så bråttom längre.
Annons
Hej Snabeln och Leif vad har edra inlägg med installationen av XPsp2 att göra.
Hejsan,
WinXP SP2, ställer till med stora problem, huvudsakligen beroende på vilka program man har på sin dator, men även som Göcke säger drivrutiner till datorn måste uppdateras INNAN installationen av SP2
Detta är inte generellt= att det drabbar alla. Microsoft har tagit på sig skulden för fadäsen men kan ingenting göra i efterhand.

Alltså, ett allmänt råd, uppdatera drivrutinerna innan installationen av SP2, kontrollera på microsofts sida OM det för din/era program finns problem med SP2, acrobat reader är ett program som slutar fungera efter installationen.
mvh

Gandalfwhite
Enligt en tråd på MS supportforum är det inte helt ovanligt med BIOS som är inkompatibla med SP2, det betyder att man bör titta på moderkortstillverkarens hemsida för att kolla om man har senaste BIOS och om den är kompatibel med SP2

I övrigt kan kan med fog påstå att SP2 absolut INTE är nödvändigt ur säkerhetssynpunkt. Lär er täta hålet i er dator själga istället för att blint lita på MS "patchar" och skräp.

Kör t.ex. INTE med IE eftersom ni inte behöver det. Hackare och crackare lever på att folk är lata.
Använd t.ex. FireFox, en enormt mycket bättre browser än IE
http://www.mozilla.org/products/firefox/

För alla som har FTP eller webserver eller liknande.. använd inte IIS eftersom den har mer hål än ett durkslag. Var inte lata, det tjänar bara buset på.
Det är bara att köra in SP2, för de flesta fungerar det riktigt bra. Det enda man bör tänka på är att den medföljande brandväggen bör kopplas bort. Installera Zone Alarm eller något liknande istället.
Följande finns att läsa på www.nyteknik.se

"Många problem med nya Windows
Minst 200 program som inte fungerar. Brandväggar och antivirusprogram som stoppas. Fildelningsprogram som slutar fungera. Säkerhetshål i Internet Explorer och i Windows Security Center. Det är den hårda domen mot Service Pack 2, den stora uppdateringen av Windows XP. Är det en färdig produkt? frågar sig många.
- Absolut! Våra kvalitetsmål för produkten är nådda. Vi tar dock inte semester nu utan fortsätter att jobba. Vi har bra kontroll på var problemen finns och fortsätter att utveckla nya uppdateringar, säger Christoffer Frisell, produktmarknadschef för Windows på Microsoft.

Många program måste ges tillstånd att passera brandväggen i Service Pack 2, vilket för en del användare kan likna programfel. Windows brandvägg är automatiskt påslagen och kommer att stoppa otillåtna kopplingar till datorn.

För att spela spel över internet eller för att låta program hämta sina automatiska uppdateringar måste användaren själv ställa in brandväggen rätt. Så långt allt väl, även om det kommer att krävas mycket tid för användaren.

Värre är dock att ett stort antal program rapporteras fungera "annorlunda" efter att Service Pack 2 installerats.

Vissa program kan inte installeras, andra fungerar inte som de ska. På Microsofts hemsida finns listan publicerad och den är lång nog att avskräcka ett antal it-chefer.

Christoffer Frisell på Microsoft menar dock att betatestningen varit tillräcklig.

- Vi har en mycket stor grupp av användare som hjälper oss med betatestning och vi anser att produkten är tillräckligt stabil för att kunna släppas. Att vissa programvaror inte är testade är inte så konstigt. Det är praktiskt taget ogörbart att testa ett nytt servicepack för alla befintliga mjukvaror. Man måste komma ihåg att det är ett operativsystem.

Utöver problemen med att köra och installera vissa program har kritik väckts mot att Service Pack 2 stoppar möjligheter till fildelning. Program som Kazaa, Bittorrent och Direct Connect bygger på att den egna datorn kan öppna fler portar för att ladda ned/upp filer.

Men Windows nya brandvägg sätter effektivt stopp för det, vilket retat många användare. Det finns dock redan sätt att komma runt problemet för dem som vill, på nätet cirkulerar redan små program för att ändra inställningarna i brandväggen.

Som Ny Teknik tidigare rapporterat har säkerhetsbrister redan upptäckts i Service Pack 2. Det första var risken att importera program genom dra- och släppfunktionen i Internet Explorer.

En ny sårbarhet gör det möjligt för fientlig kod att förvränga statusinformationen hos brandväggen. När Windows brandvägg är avstängd kan systeminställningar ändras, så att det verkar som om brandväggen i själva verket är aktiverad.

Ingen känd elakartad mjukvara använder den här tekniken, men det bedöms bara vara en tidsfråga innan det kommer.

Det nya Windows Security Center visar status för brandvägg, uppdateringar och antivirusskydd. Om brandväggen är inaktiverad så syns det här.

Risken ger dessutom användaren en falsk känsla av säkerhet. Säkerhetshålet beskrivs vara stort som en krater - Microsoft anses ha visat hackarna var dörren är, hur låset fungerar och att nycklarna ligger under dörrmattan."

En reflektion: -varför i fridens namn ska det vara så viktigt att kunna knalla runt på Kazaa och alla andra P2P-siter?? Det är ju att BE om allvarliga problem! Min granne var ute på Kazaa som debutant i helgen, innan detta vansinnestilltag fungerade hans dator felfritt, nu vägrar den att överhuvudtaget att starta! Jag har startat om hans dator med en bootbar NAV-CD och hela hans hårddisk var belamrat med virus! Är denna tillgång (Kazaa o dyl) viktigare att tillgå än att se till att hålla sin dator ren från hackers? Och sedan har då dessutom Ny Teknik mage att racka ner på Microsofts ansträngningar ovanpå alltihopa...herregud!

Firefox...? Den SUUUGER! Slöare webbläsare har jag aldrig upplevt maken till, men den är säkert bra för alla anti-Microsoftare! Microsoft!!
Är det lätt att stänga av den medföljande brandväggen i XP sp2???? Hur gör man?

Har inte installerat sp2 ännu eftersom min sp1 funkar klockrent....och hål o dyligt har jag löst själv.
Rekommenderar dock dig Johan att lägga in sp2 då denna patch har en mycket bättre barndvägg. Om du inte är sugen på brandväggen så avaktiverar du denna genom att klicka på "Windows-brandväggen" i Kontrollpanelen. Där har du möjlighet att stänga av brandväggen, detta förutsatt att du har uppgraderat till sp2 förståss!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem