Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Släktforskning

Släktforskning

Är det nån här som har erfarenhet av släktforskning på nätet? Jag är sugen på att börja, men vet inte var jag ska börja....
Det finns många olika sajter, tjänster och programvaror som alla kostar pengar, en del är riktigt dyra. Jag är beredd att betala en slant för att få följa min släkt några hundra år tillbaka, men det ska ju vara till nån som verkligen ger valuta för pengarna. Några tips?
Antal svar på detta inlägg: 4
Jag släktforskar en del. Mitt tips är att ta kontakt med släktforskarföreningen på din ort. Där kan du få hjälp med att komma igång. Det finns också kurser via studieförbund.

Är du som jag otålig och vill igång direkt så går ju det också men inget jag rekommenderar. Beror lite på hur datavan du är. Du kan gå in på genline.se och titta lite och ladda ner Genline-programmet och provköra lite. Sen kan du abonnera på tillgång till registren på olika tidsperioder. Där finns också fler program bl a Disgen. Det är ett databasprogram där du lägger in folket och samlar fakta om dem.

Börja att titta på hur det ser ut och kolla på släktforskarförbundets sidor. Sen kommer det nya frågor men dem tar vi sen.
Du har också ett program som heter Min släkt att ladda ned. Kostar ett 350:_
http://www.dannbergsdata.se/licens.html
Har inte sett det programmet tidigare. Fördelen med Disgen är att det är tydligen smidigt att byta information med andra via "disbyt". Disgen är vad jag förstår det som används mest.
Annons
Gå in på www.genealogi.se ,där hittar Du det mesta för att komma igång..

Lycka till!!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem