Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Avsluta program som inte svarar

Avsluta program som inte svarar

Min dator med webbläsaren Internet Explorer 6 har blivit något långsam. Jag har Telia ADSL-bredband med lägsta hastighet. Det är ofta svårt att avsluta program. Det kommer ett felmeddelande att jag försöker avsluta IEXPLORE.EXE, som inte svarar. Jag har antivirusprogrammet AVG Free Edition som regelbundet gör test men där hittar man inga virus eller fel.
Vad kan man göra för att problemet skall försvinna?
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

installera ie 7 och byt till ett annat virus program
kolla på download.com där kan du hitta gratis å bra antivirus program
gjorde ja reklam där göcke tror inte de
på mig låter det som det är någon mix av program som stjäl systemet.

vad jag har märkt den senaste tiden, är att man skall avinstalera befintliga virusprogram. ???

jag skulle vilja ställa en motfråga.
har systemet fungerat med viruskyddet? har det det.
ge blanka sjutton i att avinstallera, ge er på det egentliga felet i stället.

lilleman71 , det är vi moderatorer som avgör om vi anser att det är reklam, men ger du tips för att hjälpa en medmänniska i en tråd om råd
och det inte är för egen vinning så är det ok. /göcke
Hej Göcke. Nu tror jag du är irriterad.
Jag skrev i en tråd om datorns som tar så lång tid att starta.
I det fallet rekomenderade jag att prova med att avinstallera antivirusprogrammet, eftersom vi hade framgång med detta hos kompisens dator, då Panda Titanium helt plötsligt fick datorn att nästan sluta att fungera.

Jag håller med dig att man ska inte alltid formatera och installera om, men ibland är detta dock en lösning.
Annons
Jag har provat med att avinstallera mitt antivirusprogram AVG Free Edition, men det hjälper inte. Det är fortfarande samma problem.
I stället för AVG tänkte jag prova installera antivirusprogrammet NOD32, som påstås vara bäst. Det är gratis en månad.
Har någon förslag på vad man kan göra för att datorn lättare skall avsluta program, som inte svarar?
Har precis samma problem som dig Erling, internet explorer 6 men har F-secure.
När jag får detta problemet brukar jag först titta i aktivitetshanteraren vilket/vilka program som ev äter processorkraft. Vilka som har lång tid i processorn. Jag håller med Göcke, det är ofta två program som tjorvar ihop sig på nåt vis. Kan vara lite lurigt att hitta det som bär skulden. Men tänk bakåt vilka program som installerats senast, vilka program som kan tänkas komma från mindre begåvade tillverkare och avinstallera dessa så brukar det lösa sig.

Nästa steg eller egentligen det första är ju att tömma historiken i IE. Har man bytt router kan det vara på sin plats att titta så att man har DNS-servrarna rätt. Man kan också tömma DNS-matcharen i datorn Ipconfig /flushdns.

Sen verkar det ibland som om vissa uppdateringar i en del AV-program kan ställa till problem. Nod32 är ett utmärkt val om du funderar på att byta.

Tänk också på att inte ha för mycket program igång eller som startas automatiskt. Många tillverkare älskar att peta in sina program i run-mappen i registret.
Erling , har du fått datorn att stänga av okey??
Här finns en del bra tips på hur man snabbar upp sin dator, jag har själv använt mig av flera.

http://www.metro.se/se/article/2007/06/19/22/2843-45/index.xml
Svar till Göcke: Jag har ännu inte fått datorn att stänga av som vanligt.
Byt till avira.com...Kommer och funka...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem