Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: TV, film och musik

5 om en antenn

5 om en antenn

Min åldriga mor bor i lägenhet 1 av 5 (i rad). Antennen sitter på lägenhet 3.
Husägaren sitter 10 mil bort och håvar in hyran. Problemet är alltså vårt inte deras.
Efter digitaliseringen den 7 oktober har hon varit utan TV 3-5 gånger. Ibland samtidigt med lägenhet 5, en gång alla 5, tror jag.
Jag har svårt att köpa att "det är hon som kommer åt någon knapp" eller att det är fel på boxen (vet inte märket) eller TV:n (köpt 2002).
Var kan vi söka fel? Hur?
Det behövs inte så mycket för att slå bort trygghet och självkänsla hos en gammal tant.
Behöver alltså er hjälp för att lösa detta som även blir ett problem för mig som behöver tre timmar för att köra till henne.
Adventshälsningar
gamlan
Antal svar på detta inlägg: 4
hushållen har alltså samma gammla centralanläggning kvar?
1, har alla hushållen samma fabrikat av digitalbox.
2, är alla kanalerna borta samtidigt.


själv så kan jag bara säga att dessa nya boxar är ett gissel för de gammla
är boxen av den typen att de skall bläddra kanal i boxen och med den medföljande fjärren så blir de förvirrade. sanolikheten att de trycker på fel fjärr är stor. och att de inte hittar tillbaka.

att det kan bli fel i överföringen i ett initsialskede är ganska stor.

därför så bör ni ringa in problemet lite närmare, den gången det blir fel.

det finns även en mängd fel i de digitalboxar som är ute nu.
de har olika symtom på felen beroende vilka modeller det är.

jag tror nu att du förstår att det behövs lite mer info om problemet
men jag är säker på att vi kan hjälpa dig.
Ja, de svar jag har just nu är:
Säkert samma gamla central troligen sen husen byggdes i mitten på 70-talet.
Var och en har köpt sin box, säkert olika märken. Ska ta reda på vilken vi köpte redan 2006 i tron att det avbrottet berodde på övergången Vi gick ju över då, men där var det den 7 oktober i år.
Hon använder bara dosan till boxen.
Om alla kanaler är borta ska jag försöka ta reda på. Hon blir rädd och slutar trycka. Givetvis händer det inte vid de tillfällen vi är där.
Läste om någon i en gammal tråd som skaffat en inomhusantenn, skulle det kunna hjälpa? Byta kabel till centralen?
Vilka pusselbitar kan jag mer leta efter i nuskedet?
i en gammal centralanläggning, så har du förmodligen signal med varierande styrka, är signalen låg kan boxen svara med att inte leverera
någon signal alls till tv-n. alltså , endera har man en omkodad tvsignal eller ingen alls, motsvarande hur man hade på den analoga tiden, då var det genom ökande eller minskande brus du såg felen.
Annons
gamlan , jag skulle om man mistänker, centralaläggningen , anlita en tv-antennfirma och be dem kolla upp anläggningen, visar det sig att det är fel
på anläggningen, be dem fixa problemet. och slå ut kostnaden på de 5 hushåll ni har i fastigheten.

att labba med en liten bordsantenn, för en gammal människa, tycker jag
är problematiskt. de vill ju ofta ha det som det alltid har varit, i rummet.
och räckvidden är begränsad med en sådan antenn, risken att det blir fler avbrott kan alltså bli värre

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem