Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Julskinkor

Julskinkor

Efter allt som varit på tapeten en tid när det gäller köttfärs, kan man börja fundera på:

Var gör man av alla julskinkor , som man får över efter julen, och som har
legat i kylen. Malrer man ner dom till köttfärs!! Eller fryser man ner dom till nästkommande jul ???
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

pensionär!!

Du har kläm på det. Hur många år har du jobbat i ICA:s köttdisk. He,he!

Nu börjar jag fatta. Allt kött som börjar bli gammalt mals till köttfärs i affären
i stället för att slängas. Vilken guldgruva.

Nu förstår jag att han i Botkyrka säljer sin affär. Skall han börja slänga gammalt kött så blir det inga miljoner att tjäna. Det blir konkurs i stället.

Om jag inte har missförstått ,så tog han ut 25 miljoner i lön/år.Det var mer än jag kunde ana. En speceriknodd med Lyxvilla och Ferrari. Det var som tusan. Jag blev "paff". Blev ni det oxå???
Har bl.a arbetat som kock i mitt liv. Och att t.ex köttfärs p.g.a av "varma sknivar" eller liknande inte skulle hålla mer än en dag är en skröna.
Hur länge köttfärsen tål att lagras beror naturligtvis p datumet p d kött som mals ner och hur det förvaras i hela distributionskedjan.

Att det över huvud taget existerar fungerande ompackat kött/köttfärs (bevisligen så gör det ju det) är att datumen redan från början är tagna med relativt stora marginaler och det som sedan först sker är inte att köttet ifråga blir skämt utan att näringshalten i köttet sakta men säkert sjunker.
kent57!!

Aha!! Har du varit kock. Vad trevligt.

Jag äter på ett ställe som har lunchbuffe som dagens. 10 rätter.
Detta jippo är slut kl. 15:00. Då är det en massa mat kvar. Ibland tänker jag
vart tar detta vägen.

Pytt i panna på fredagar. Så långt är jag med. Men fiskfile och annat känsligt. Åker det in i frysen igen.

Dom har en sådan där wokpanna med gas. Där slänger dom i djupfryst kina -mat. Öser på så det ser ut som en påskeld. 2 minuter. Färdigt!!
Annons
Alltså...mkt mat GÅR att använda en gång till efter att den är tillagad om det förvaras rätt.
Men - restauranger som har öppet under helgerna äter jag aldrig lunchbuffé p, p måndagar - naturligtvis generaliserar jag men har av erfarenhet sett vart resterna från helgens rätter går.
Äter heller aldrig buffé p fredagar och skälet är enkelt. Ingen krögare vill ha mer rester än nödvändigt i slutet p veckan.
Sedan finns det naturligtvis ett otal antal variationer men såhär gör jag.
leiake!

Byt lunch servering!!
Om det finns massor kvar när lunchen är slut serverad,

är det en mycket dålig ledning, som inte kan beräkna,

vad som är brukligt att det går åt!!

Om det blir över ska det finnas, avskylnings rum,
så att maten snabbt kyls ned.

För att seda frysas eller kokas upp och serveras dagen efter
inte kyl förvaras mer än till dagen efter!

Arbetat som kokerska och husmor i 38 år!!
Det existerar inte en lunchrestaurant m buffé på jordens yta som "beräknar" så att mat och gäster per dag går jämt upp.
kent57 !
leiake, skrev massor!!!

Jag sa inte jämt upp!! Men planeras, så att mängder inte blir över!

Rester ska placeras, avkylnings rum eller skåp,
så att den blir snabbt, avkyld!
vad ska man tro på? som en viss messias från gävleborg sjöng om gör som våra vänner hundarna luckta,smaka hoppa på eller stick!
cicero
För c:a 30 år sedan fick man beställa skinkan till jul om man skulle få någon.
Nu ligger det i överflöd i kylsdiskarna!

Har vi sådant överskott på kött ?

Den riktiga Jul skinkan med ben, lyser med sin frånvaro.

Det är bara rullade skinkor i nät, var på grisen är det taget?
Pensionär!

Om det över huvud taget kommer i från grisen???

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem