Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Skicka en bild

Skicka en bild

Hej alla glada!
Har ett problem som jag tänkte ta upp här.
Har hört talas om att man kan ta en bild på skärmen å sen lägga in på sin hemsida eller var som helst. Ska visst kallas skärmdump eller nåt sånt?
E de svårt å behöver jag ett program till de?
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Antal svar på detta inlägg: 2
Lätt som en plätt.

1. Tryck på tangenten Print Screen (du hittar den vanligtvis direkt till höger om "F12"). Det aktuella skärminnehållet kopieras nu automatiskt till datorns minne. Om du bara vill ta en bild av det aktiva fönstret, använd Alt+Print Screen.
2. Starta valfritt ritprogram, t ex MSPaint som kommer med Windows. Du hittar det i startmenyn eller genom att skriva mspaint i kör.
3. Klistra in bilden från minnet genom att gå in i menyn redigera och välja klistra in, din bild skall nu ha lagt sig över den vita bakgrunden. Tillvägagångssättet är standard och används i alla ritprogram/bildbehandlare eller andra program där du kan klistra in någon form av information.
4. Spara din bild genom att välja spara i arkivmenyn. I de senare versionerna så stödjer Paint en viss mån av lättare komprimerings alternativ. Om du skall publicera denna bilden på webben, så väljer du förslagsvis att spara bilden som .jpg eller om det är riktigt lite färger på bilden, .gif.
Dessa två format kommer att komprimera bilden, göra så den tar mindre plats, då blir den mycket lämpligare att hantera för folk med sämmre uppkoppling den blir även mera lätthanterlig för webbläsare speciellt om du har många bilder.
Tack Joanna!!
Ska testa detta när jag kommer hem, jobbet kallar nu men det äe ju bara 5 dagar sen är man ju ledig några dagar.
Jag önskar dig en bra måndag.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem