Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kloka ord

Kloka ord

Var och fikade idag med en väninna. När vi var färdiga så kom det en dam och satte sej vid vårt bord. Damen var fullastad av paket. Min väninna frågade, - Har du handlat färdigt dina julklappar nu? Damen svarade med ett stort varmt leende, - Ja, och man ska vara glad att man har någon att köpa julklappar till!!
Visst var det tänkvärt??
Antal svar på detta inlägg: 8
Tack ,De orden tar jag med mig i livet
Alla har väl alltid minst en som dom kan köpa julklappar till
Joanna!!

Det var tänkvärda ord. Minst sagt.

Men flertalet tycker nog att julen är jobbig. Jag läste om det. Men hittar inte
var jag läste det. Men stressen var påtaglig. Mest hos kvinnor.

Har man lite begränsad ekomomi och en hel skock med barn och barnbarn samt barnbarns-barn. Då kan det bli lite mycket med julklappar. Helst för ensamstående kvinnor har jag förstått.

Genomsnittlig kostnad för en julklapp är 250:-. Har man då en 40-50 st. släktingar så kan det raka iväg med 12-15000:-

250:- är inte mycket för en julklapp idag. Jag tror att 500:- är mer relevant.
Då är vi uppe i 30.000:- Huga mig!!
Annons
Visst ska man vara glad att man har någon att köpa till,
och att ha pengar att köpa för,

men det alldra roligaste är,

att man har någon att fira julen tillsammans med.
Jag håller med pensionär , allra helst nu när man mamma ligger på sjukhus och efter det ( i januari) ska hon flytta till ett äldreboende , hon brukade alltid fira jul hos oss så nu känns det inte kul alls min tonårs dotter tycker mest att jul är pest o pina så jag kommer nog att känna mig lite övergiven och melankolis denna jul men man är ju inte ensam om att va ensam på jul så jag lär nog överleva :)

Ska väl tilläga att dottern oxå är hemma till jul men hon lär sitta mest på sitt rum o plinka gittar som hon fick i en för tidig julklapp :D
Hej på er!

Måste bara tala om att jag väljer att sitta helt ensam i jul!
Har gjort så i 4 år och det är sååååååå skönt, tycker jag.

Barnen åker till sin pappa och "guben" åker hem till sina föräldrar.
Jag åkte hem till mina föräldrar ett år och det var en gång för mycket!
Morsan stressade som en galning, gnällde och for runt,
å det är det som jag vill undvika genom att sitta ensam.

Vi bakar ihop jul och nyår när barnen kommer hem istället,
då är det lugnare tempo!!
Mimmi !
Om Du inte haft barnen som her åkt till sin pappa,
om Du inte haft "guben" som åkt till sina föräldrar,
om Du inte haft Dina föräldrar, att välja bort !!

Då hade Du varit ensam !!!! Kanske?
Fast jag tror att tanken bakom damens ord var att man hade någon! Jag brukar tänka på alla ensamma som av någon anledning inte har någon att fira julen med. Det är skillnad på att välja att vara själv, än att inte ha någon att fira julen tillsammans med.
Samtidigt så tycker jag synd om alla dessa småbarnsföräldrar som stressar före jul och under jul för att hinna med allt och alla. Och, Gode Gud alla dessa som köper julklappar på kredit. Var är vi på väg??


God morron förresten klockan 04.57


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem