Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Senil..

Senil..

Detta står att läsa: "Datorn börjar få slut på minne. Stäng andra program och försök igen."
Vad finns att göra????
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: «1 2

Aktivitetshanteraren: Program-endast IE. Processor-29 st. Tjänster-138.(78 igång, 60 stop). Längst ner i rutan står det att läsa: Processor 70, cpu-anvn: 4 %. fysiskt minne 59 %. Jag vågar mig inte på att göra några som helst värderingar av vad som kan tänkas ändras på...
Jag skulle tro att det är ram-minnet som blir fullt (eller tomt hur man nu ser på det) . Ramminnet är som datorns närminne och används till det du gör för stunden. Tar det "slut" så segar hela datorn och blir långsam liksom.
Det har inget att göra med hårddiskarna som kan sägas vara datorns långtidsminne.

Du har 1024 i ramminne och det borde vara tillräckligt, men kan finnas flera orsaker till att minnet "tar slut".

Vilket operativsystem har du? Om du kör Windows Vista är nog 1024 i ramminne i minsta laget. Men jag antar att du har WindowsXP.

Det kan vara spyware som äter upp minne för dig, men då borde du ju ha problem hela tiden när du är på internet.

Ett program som automatiskt frigör minne (rammminne alltså) kanske kan hjälpa...finns flera gratis och ett jag själv tidigare använt är detta:
www.download.com/RAMBooster/3000-2086_4-10465453.html?tag=lst-4

F
6;r övrigt använder jag flera olika program för att hålla datorn trimmad och alert - dessa funkar fint för mig och kanske är något för alla?

Advanced Windows Care:
www.download.com/Advanced-WindowsCare-Personal/3000-2086_4-10783002.html?
tag=lst-1
-ett program som kollar/rättar till flera saker i datorn. Man uppdaterar då och då och jag kör programmet när datorn beter sig konstigt eller annars 1 gång varannan vecka sådär.

CCleaner:
www.download.com/CCleaner/3000-2144_4-10780785.ht
ml?tag=lst-1
Letar fel i registret och rättar till dessa.

WinAso Registry Optimizer:
www.download.com/WinASO-Registry-Optimizer/3000-2094_4-10757637.html

Rättar till fel i registret - dock bara 10 per sökning om man inte köper programmet, så har man många fel får man köra om och om igen...
Programmet kan även göra mycket annat som t.ex att defragmentera registret.
Liksom program som jagar spyware hittar olika mycket verkar det som om dessa register-program hittar olika saker också.

För att leta spyware-program använder jag följande: (ja allihop)

AdAware:
www.download.com/Ad-Aware-2007/3000-8022_4-10766151.html?t
ag=lst-1

Spybot:
www.download.com/Spybot-Search-Destroy/3000-8022_4-10743107
.html?tag=lst-1

Spywareblaster:
www.download.com/SpywareBlaster/3000-8022_4-
10486084.html?tag=lst-1

Super Antispyware
www.download.com/SUPERAntiSpyware-Free-Edition/3000-8022_4-10706568
.html?tag=lst-2

För att hålla koll på vilka program som startar automatiskt i datorn använder jag WinPatrol:
www.download.com/WinPatrol-2007/3000-8022_4-10761343.html?tag=lst-1
Kan vara lite irriterande när det frågar om man verkligen vill att ett program ska starta, men till sist blir ju programmet "tyst", när det lärt sig.

Ja, jag kanske är en smula överdriven vad gäller sånt här...hahaha...men jag vill ha kontroll på vad som finns på min dator. Och som sagt - min dator fungerar perfekt med dessa program i...
Men kanske skiljer det sig hur andra upplever det.
Det är ju bara att avinstallera om man inte gillar programmen.

Jag har Comodo brandvägg och Avast Antivirus, tar för givet att du har både brandvägg och antivirus i din egen burk?
Båda är gratis, på svenska, och funkar fint tycker jag.
www.personalfirewall.comodo.com/download_firewall.html?currency=EUR&re
gion=Europe&country=SE
www.avast.com/eng/download-avast-home.html (scrolla ner till svenska, gäller båda programmen)

Ber om ursäkt att detta blev lite långt och kanske utanför ämnet till och med...
Att ramminnet tar slut kan bero på så många saker, och det kanske enklaste tricket är ju att köpa mer ramminne...men det är ett kapitel för sig.
Clayman !!

Be om ursäkt för så mycket jobb som du lagt ner. Du är verkligen snäll.

Jag har uppmanat den här lasse att klicka på F10 när datorn startar upp. Men det " skiter " han i. Då kan han sitta där och glo!! He,he!!
Annons
Hmm...vid närmare eftertanke kanske alla programmen jag skrev om kan ställa till det, om man inte har riktig pejl på vad de gör och vad som är ok att ta bort med dem...
Använd således med försiktighet

Som jag skrev mot slutet är nog det troligaste att du behöver mer ram-minne.
Speciellt om det är Windows Vista du använder.
Jag har aldrig använt Vista, men jag har förstått att det kräver mycket ramminne - speciellt om man har alla finesser och lull-lull igång. (nåt som heter aero? eller...?)
Kanske vet någon som använder Vista mer...
Leiake: Jag har uppmanat den här lasse att klicka på F10 när datorn startar upp. Men det " skiter " han i. Då kan han sitta där och glo!! He,he!!
Lasse: Hallå där, du vet ingenting om vad jag skiter eller inte skiter i, men du däremot verkar vara kroniskt skitnödig över alla bekymmer du skaffar dej, du verkar skita på allt och allting. HE HE.
Till Clayman vill jag säga att det är Vista jag använder, det fanns inget annat att köpa för ca tre månader sedan...jag beaktar det du skrev i det långa brevet och ska lägga det på minnet, du är verkligen snäll...som ngn. skrev.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem