Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Spara på El när man kokar julgröten

Spara på El när man kokar julgröten

Ett litet tips: Hur man sparar både på elen och tiden när man kokar "tomtegröten"
Frugan har testat två ggr nu med att: Koka upp vatten å ris en sedan i med mjölken så det kokar upp. Sedan tar man gytan av spisen ställer den på ett underlägg på bordet och lindar en tjock frottéhanduk eller två om grytan så det täcker både lock å gryta. Sedan får den stå så i ca 2 timmar. Tro det eller ej,,,Gröten är färdig. Inget passande att röra så det inte bränner vid i botten, man sitter lungt å tittar på Tv;n eller kanske tillagar något annat av julens läckerheter..
Antal svar på detta inlägg: 9
Jag tror jag smäller av. Ha,ha!!

Nu kokade jag inte tomtegröt. Utan vanligt ris för 10 minuter sedan.

Blev tvärsur när det fastnade i botten. Hur tusan kunde misko veta detta.

Snacka om telepati.
Den gröt kokningen är gammal!

Min mamma gjorde som Du kokade ihop ris och vatten ,
spädde på med mjölk, lät det koka upp,
slog sedan in grytan med tidningspapper och bäddade ner den i kökssoffan.
därefter åkte vi till Julottan, när vi kom hem var gröten färdig att äta!!
Så kokade min sambo gröt när vi träffades för drygt 15 år sen! Gissa om jag och min dotter skrattade så vi höll på att pinka på oss!!! Sambon fick lära sej att koka gröten på så sätt av sin mamma som i sin tur lärde sej av sin mamma som i sin tur............................
Annons
Ett ännu effektivare sätt att spara på elen är att köpa en "grötkorv" och äta den kall
Nu ska jag inte komma med fler dumma kommentarer förräns framåt jul.
God jul på er alla som har fastnat här
patrik
när jag kokar min Julgröt skiter jag fullständigt i "ngt sparande p el"....
Ja vem sparar man elen åt? Nä jag gör som Kent57, kokar gröten när man skall äta den.
Och får önska alla en God Jul nu innan vi skall äta gröt.
Om man hoppar över gröten då sparar man jätte mycket gröt och el.

GOD JUL på er alla!!!
Gör som Jag, äter inte Julgröt.

annars är miskos tips välbeprövat.
Om man ställer in kastrullen i ugnen så är det ännu enklare! Behöver inte "klä på kastrullen", ev ta ut den en eller ett par gånger och låta koka upp. Beror på hur "hårdkokt " riset är. Detta system har praktiserats i familjen hur länge som helst. Gröt ska man ha!

God fortsättning på julen allihopa!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem