Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Installations problem Win XP

Installations problem Win XP

Hej och god fortsättning på er IS:are.
Nu när julen är över ska jag ta och försöka få igång era hjärnceller lite.

Så här ligger det till!
Skulle ta och formatera om min "burk" men när jag hade formaterat och skulle börja lägga in filerna så började jag få meddelande om att filen inte kunde kopieras ordentligt.
Detta fel får jag med olika skivor och olika versioner av XP.
h...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

Såg PerAsk s inlägg och vill bara säga att datorn jag har endast är 3 år så jag vet inte om den kan vara för gammal för XP?? Inte för att jag kan mycket om datorer..

Men vad jag förstår så har NoFlo haft XP på sin dator tidigare och efter formatering inte fått det att fungera igen, det var så jag hade det oxå. Så om moderkortet gått och blivit gammalt under formateringen är ju en fråga..

Lite hjälp på vägen......

Hej hej.

Du har med all största risk fått ett fel i din BIOS som gör att du får I/O fel i överföringen vid nyinstallation.

Det är det enda som kan förklara just det fel du nämner, att det är svårt att kopiera över installationsfiler. Du har ju testat olika skivor i olika spelare med samma fel.

Min rekommendation är att du låter ominstallera BIOS på datorn och uppgradera detta innan du försöker att ominstallera, dessutom så är ju datorn 3 år gammal och då kan det behövas lite nya drivrutiner i alla fall.....

Gå in på tillverkarens hemsida, och ladda ner BIOS enligt instruktion. Bränn på skiva eller disk, och uppdatera. Detta får du göra från 3:e parts dator, då din av uppenbara skäl inte går att surfa på just nu.

Lycka till.

// x
Min burk är inte alls så gammal moderkortet är ifrån i år och så det ska inte vara några problem.
Ska kolla vad det kan vara lite mer imorgon troligt vis så fixar jag BIOS och testar efter det?
Men en liten fråga är: om jag kan få nya BIOS på USB kan jag flasha "genom" usbporten då?

// Noflo
Annons
Ja, om du kan boota på USB-pinnen.
Kolla http://www.sysanalyser.com/USB_CD_floppy.html
Tänk på att ladda ner BIOS-flash för DOS.
Jag tror inte detta är problemet med att det inte går att installera.

Jaha ja då ver det dags för data support igen:
varför för det första avinstallera Xp? och ominstallera
Jag hjar hört att man bara kan installera Xp 1 gång men det gäller inte!
Har du tagit Kontakt med Microsoft för support. Som jag kan se det så har du provat att installera med olika diskar Varje gång på samma dator Om jag förstått saken rätt. De skulle du inte ha gjort. Det blir en form av konfussion mellan olika installationer så datorn vet Inte vilket serienummer som gäller Men Har du en äkta Xp så skall det inte vara problem med installationen. Detta är ett fel som MS Har missat De säger så här Om du redan hade Xp Installerat på datorn vid köpet så är det det os:et som gäller I annat fall ses det som piratkopia och fungerar då inte. Det menar helt enkelt en gång installerat alltid installerat. Har haft samma problem själv. Men ä när jag formaterat HDN Har det aldrig varit problem med Installation Om installationen skall lyckas bör du välja Alternativet Installera på denna partition. Det Brukar vara vanligt att man gör fel på den punkten. Jag återkommer om jag kommer på något mer
Lovade ju att återkomma med vad som händer med denna tråd, och det är med stor sorj som jag här med tillkännager att min trotjänare har avlidit.
Med andra ord datorn är död!
<det är processorn som har gett upp, misstänker att det har med ett fel på fästet till processorkylaren att göra.
Men inget ont utan att det har nåt gått med sig!!!
Jag har fått beställa en ny burk, som kommer innom ett par dar.
bara att hoppas att den inte börjar bråka!
Här med förklarar jag denna tråden löst!

// God fortsättning Noflo

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem