Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Startprogram i Vista

Startprogram i Vista

Hej!
Hoppas få hjälp med detta lilla problem:
För ett tag sen så tog jag bort ett par program från Windows defender för att dom inte skulle starta autmatiskt med operativsystemet.
Nu vill jag att dessa program skall starta igen-jag vill alltså lägga till dessa igen men hur gör jag??? Har letat i Win Def och i ms config men inte hittat nåt.
Vet att jag kan använda systemåterställningen men den har jag rensat för å få mer plats på hårddisken, så nu står det bara gårdagens datum som återställningspunkt.
Hoppas att detta går å lösa eller har jag gjort nåt riktigt dumt.
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: 1 2 3 Nästa »

håhåjaja, jag har bara en mängd varför i tankarna

rensat återställningspunkter
rensat defender
och ingen sparad backup.

här finns en del tipps, kanske inte endast för dig
men det som det handlar om i fortsättningen när det gäller Vista
är att ni måste tala om vilken version ni har av Vista och om ni har en egen
cd med Vista på , eller en recovery disk. eftersom det precis som med XP
är olika sätt att åtgärda en del problem på.

mitt första val är att testa om du hittar delarna i felsäkert läge.

http://support.microsoft.com/kb/927525/sv
Tackar för detta Göcke.
Jag har Vista Home Basic på en köpt dator. Så jag har gjort en recovery disk.
Datorn fungerar som den ska men jag skulle så gärna vilja att alla startprogram som jag hade innan gick i gång igen.
Enligt pc tidningen så kunde man göra på detta viset men så klart så berättade dom ju inte hur man återställer.
Vet att det är dumt att ta bort återställningaspunkter men du ska veta att dessa tar nära 1gig per dygn för Vista gör en ny varje dag.
Sen å göra en backup: ja vad ska jag säga? Bara å bita i det sura äpplet eller?
Ska starta datorn i felsäkert läge å se vad som händer. Eller så startar jag datorn i senaste fungerande konfiguration.
du kör ju med basic , och den är verkligen basic,
jag skulle rekomendera alla
att aldrig gå på och köpa den versionen av vista.

minst home premium
den har iallafall schemalagd backup

[http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvista/editio
ns/choose.mspx]
Annons
Hej Göcke.
Nu har jag startat datorn i felsäkert läge samt startat datorn i senaste fungerande konfiguration. Inte blev de bättre men har lekt lite så nu har jag fått igång 2 av mina autostart program.
Datorn fungerar som den ska å jag får inga felmeddelande om prestandarelaterade problem så vi kör väl vidare som det är. Vill inte gärna köra recovery skivan eftersom jag misstänker att den gör datorn i samma skick som den var när jag köpte den.
Back up javisst men har inga skivor eller extern håddisk så vi kör så länge de håller ha ha.
Gott nytt år på dig iallafall.
Du e duktig å snabb på att svara på våra frågor här på IS å de ska du ha en eloge för.
Hur gjorde du för att de inte skulle automatstarta?

Var det via msconfig, eller något annat program.
det finns ex. Autoruns att ladda ned från Microsoft och där man kan göra mycket tokigt :). men man kan även ta bort autostartande program och sannolikt även återställa detta.

Eller var det så att du petade i registret?
Beträffande Defender så borde det enklaste vara att återinstallera detta.
jigsaw:
som sagts , även om vi svarar så är vi glada att få feedback tillbaka.

vi kan inte gissa oss till allt vad ni gör.

så please hjälp oss med detta är ni snälla.

annars så är risken att ingen vill hjälpa till i fortsättningen.

feedbacken är lika viktig för alla som kommer med förslag som
för er som har problem.
Kära PerAsk.
Jag öppnade Win Def å valde verktyg å sedan letade jag mig till startprogram å därifrån så tog jag helt sonika bort dom programmen som jag inte ville skulle starta automatiskt.
Man kan ju oxå öppna å använda msconfig som du skrev men när jag använde det så fick jag felmeddelande när jag startade om datorn. Har oxå läst om att man kan leta upp nåt som ska heta run nånting i regedit men de kunnandet har inte jag så de har jag inte gjort.
Du kan oxå använda CCleaner som för övrigt e ett kanonprogram till annat till att ta väck nycklar till autostartande program. ska kolla på autorun proget som du skrev om.
Fick dit mina 2 prog genom att öppna dom å sen starta om datorn.
Vet inte mer eller hur detta kunde funka men det gjorde det.
Hoppas mitt svar var till nån nytta.
P.s jag var å diskade så jag kunde inte svara med en gång.
Hoppas inte Göcke menar att jag inte skickar feedback på nåt jag frågar om.
det är ok jigsaw. du har beskrivit ganska väl gången, det är bra
Göcke!
Ja man gör så gott man kan. E inte född med mus (dator) i handen som många andra yngre. De jag kan har jag fått lära själv eller av andra. somliga misstag har ju resulterat i formatering å de e inte så skoj.
Gick från win98 till Vista å de va inte de lättaste ska du veta. (frun har 98an på sin dator) Sen köpte jag denna å e helnöjd. Skickade i lite mer minne härom kvällen till 1,75gig (grafikkortet stjäl 256mb e intregrerat) så nu funkar de bra.
Vista e ett krävande op system på ramminne. å mycke mer komplicerat än de gamla hederliga Win98. Finns väl inte många mer än min fru som använder det nu ha ha.
Skriver jag för kryptiskt eller konstigt så får du väl skälla på mig.
tycker bara att Vista inte är så märkvädigt.
men instämmer att det kräver mer av hårdvaran.

jag är inte född med mus i handen, utan bootstrappremsor och telegrafinyckel, jag började med datorer 1966/67
jag lär mig av vad andra gör för fel,

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem