Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Paltmiddag på Nyårsdagen

Paltmiddag på Nyårsdagen

Kan det nya året börja bättre? En bror till min sambo Lillemor och hans sambo kom och hälsade på på Nyårsdagen. De ville ha palt till middag. Lillemor gjorde 25 fläskpaltar. En lyckad paltmiddag med lingonsylt och Bregott.
Idag har jag stekt upp 3 paltar till lunch så nu känns det bra inför skidtävlingarna på TV. Ska bli spännande att se hur Kalla klarar sig idag.
God Fortsättning förresten på det nya året! Esco, västgötaspetsen hälsar också.
Antal svar på detta inlägg: 9
Det låter gott. Jag vet inte hur ni lagar er palt, men jag det kan väl inte vara så stor skillnad mot kroppkakor?

Apropå Kalla, då, vilken tjej.
Hon är så frän och tuff och vilket lopp hon gjorde igår.
Man önskar verkligen att hon lyckas.
Hur tillagar man palt? Har Du ett recept,kan Du väl lägga ut det på forum.
[ http://aradil-skafferiet.blogspot.com/2007/04/flskpalt.html ]

vi skall fråga Birger om deras recept också
Annons
Jag vill nog också ha lite Rågmjöl i min Palt (Kams).
Lillemor hon "gör palt på en höft". Inga fasta måttuppgifter kan jag ge.
Till 25 paltar (inte alltför stora) tog vi
7 stora rundpären som skalades och maldes i köttkvarn
1 ägg
mjölk
vetemjöl
kornmjöl (kan ersättas av grahamsmjöl om man inte har hemma kornmjöl)
salt

Det ska bli en ganska lös deg så inte palten blir för hård men den "måst ju håll ihop" när man rullar till paltarna.

Skär upp rimmat fläsk (ca 8 hg) i små tärningar och salta på dem lite extra.

Mjöla bänken bredvid spisen.

Ta lagom mängd deg, rulla ihop till en boll, platta till, lägg på lite fläsk och vik ihop, nyp ihop skarven till en rund boll. Rulla till den. Det gäller att ha mjölade händer så inte degen fastnar i händerna. Lägg "bollen" på den mjölade bänkskivan.

Under tiden ska en rostri kittel (8-10 l) med ca 4-5 l vatten + rejält med salt värmas upp till kokpunkten. I Göckes recept står det om att lägga fläsksvålen i grytan. Det har vi ej gjort men är nog bra så att inte palten kokar fast i botten på grytan.

När alla paltar rullats lägg dem i grytan med en träslev (finns speciella paltslevar (diameter 10 cm) med 10 st borrade hål ca10 mm) i det kokande vattnet (får ej koka för häftigt utan snarare sjuda, 3 på 6 skaligt vred.

Sedan gäller det att inte röra om för häftigt och framför allt inte på direkten. Palten går då lätt sönder.

Koka i ca 1 tim (palten flyter upp) men om gästerna inte hunnit komma så vrid ner på 1-2 och palten kan gott ligga i 30-60 min extra.
Lingonsylt, smör/bregott extra saltat och 3%mjölk/vatten (whisky går bra också)
Äter man för många drabbas man av "paltschwimen". "Då måst man lägg sä å vil e tag)

Palt som blir över kan frysas in eller skäras upp i bitar och stekas upp någon dag senare.

Mer exakta recpt kan du Googla fram

Kams är något helt annat. Ingen fyllning, ingen potatis i. Har smakat dem i Jämtland. Tyckte inte de kom upp i paltklassen.
Kroppkakor är gjorda på kokt potatis. Min mor brukade ha rökt fläsk i dem.
Då fick Du inte den jamtkams som Jag är uppvuxen med, för den innehåller de ingredienser som du har i Din Palt, men det är klart att norra delen av Jämtland har fått många influenser från Västerbotten.
Åh, kams... Allra godast med mese. Lingonsylt går bra till nöds, men getmese är ändå bäst.
LindaW - med mese tror jag du menar messmör. Har svårt att tänka mig den till palt men vet att en del kockar använder den i såser.
Lingon, hemkokt förstås, går ju till nästan vad som helst. Lingon till stekt strömming går ju alldeles utmärkt exvis.
Mesost förekom ofta i mitt barndomshem. Då blev det över en del hårda kanter som mor sparade. När hon fått ihop en drös så rev hon dem på rivjärn och blandade ihop med vispgrädde. Vi kallade det "misseröppa". Ungefär som messmör men mycket godare. Fanns alltid på julbordet.
Jag älskar pitepalt . Lagade palt på nyårsdagen mycket uppskattat, även av min Rottweiler.Min mors recept funkar i STHLM

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem