Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Är du Konfirmerad

Är du Konfirmerad

Jag fick slå på stavningskontrollen för detta konstiga ord.

Jag är det,komfimerad. Men vet inte varför??. He,he!!

Min präst Ebba Hagard har avlidit 90 år. Det skilde 22 år på oss. Han var alltså 36 år då. Jag tyckte han var en arg gammal gubbe.

Han var en välkänd profil i Göteborg. Kommer på första sidan i GP när man avlider. Det gör inte jag. Det kan jag lova er.

Ebba Hagard blev oxå känd för att ta emot svarta pengar när han jordfäste någon i annan församling. Det har jag aldrig gjort.
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Jag konfirmerade mig ungefär av samma anledning som många andra - "det hörde till" och hade en mor som var svårt sjuk som gärna ville det. Tror att många gjort ett antal varianter p det + kompisar o presenter. I vuxen ålder har jag dock döpt om mig eftersom jag blivit troende men d är en annan historia.
Hej!

Jag är också konfirmerad. I Stöde vackra kyrka 1971.
För mig är det ett fint minne.
Hej!

Jag är också konfirmerad, 1955 i Ådalslidens kyrka. Det är ett fint minne för mej också.
Annons
Nope, inte konfirmerad, inte döpt. Uppväxt i en strängt ateistisk familj där gud & dylikt endast diskuterades i ett mycket sarkastiskt tonfall.
är du nöjd nu Leiake
Jag blev aldrig konfirmerad... Anledningen till detta är en sak som jag tagit upp på dessa sidor tidigare, och det var mina "klsskamrater" tyvärr. Vet ju inte om jag varit speciellt mycket klokare om jag gjort det men man vet ju aldrig?

jag är INTE konfirmerad, är 41 år, gick ur svenska kyrkan för 1 år sen, jag tror ingenting på det religösa, jag tror på slumpen
Ja, jag är konfirmerad, men det var mina föräldrars val, inte mitt.

Kommer ihåg att kyrkoherden i Oskarshamn var av den gamla sorten som lät oss stå i skamvrån (bakom gardinen) när vi inte kunde psalmverserna utantill.

Sanningen att säga, kommer jag inte ihåg hans namn. Kanske någon annan vet här på Forumet. Oskarshamn i början av 1960-talet
Ej döpt, ej konfirmerad. Uppväxt i ett frireligiöst hem (pingströrelsen). Gick ur Svenska kyrkan mitten på 60-talet p g a dess behandling av kvinnliga präster. Jag har ännu inte förstått hur präster som är emot kvinnliga sådana fortfarande får vara präster inom Sv. kyrkan. De borde bli uteslutna. Den metoden har man inom Pingströrelsen. Ut med dem som inte gör avbön.

Jag är ej med i något trossamfund. Sett för mycket elände som skapats av religioner.
Varför ska exvis Pingströrelsen skicka ut missionärer till Afrika, Asien, SydAmerika för att omvända dessa människor? Apropå detta läs boken "Inget tobak, inget halleluja". Får inte dessa människor ha kvar sin eventuella tro?

Religion, nej tack. Det blir bara krig och elände!

Vad tor jag på? Slumpen, ödet, Nisse Lind i Kramfors? Jag vet bara att vi alla ska dö och om det sedan blir en himmel eller ett helvete tror jag inte på. Det har vi nog här på jorden i stället. 2/3 av befolkningen ska ha näsan just ovanför vattenytan m a o ett lite eller stort helvete.
Jag är kofirmerad, mest på grund av att alla mina dåvarande kompisar konfirmerades, och att mina föräldrar ville det, och naturligtvis för de presenter man visste man skulle få, men absolut inte av religiösa skäl.

Idag tillhör jag inte Svenska kyrkan, och ingen annan kyrka, betraktar mig inte som ateist, men tror mer på ödet.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem