Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Surfa på kvällstidningar

Surfa på kvällstidningar

God fortsättning alla!
Fakta: 1 stationär + 1 bärbar (trådlös) ADSL 6 MB
Den stationära är ca 10 år (Pentium 3)
Den bärbara 1 år.
Problemet: När jag läser kvällstidningar (mycke data) på den stationära är det som kyld sirap, men på den bärbara rullar det på rätt bra. I övrigt är dom nästan lika snabba. Har rensat och städat allt jag kan hitta på. Lavasoft, CCleaner, jv 16, Aschampo Optimizer etc. Kan någon förklara?
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Det har med kapaciteten på datorerna att göra, du mer minne i den bärbara samt bättre processor.
Läser du PDF-filer. Du kanske skall uppdatera Adobe Reader. Verkar vara något sådant. Prova!!

www.adobe.com/se/products/reader/ - 28k
sven; Som du säkert förstod av fakta så är jag medveten om skillnaderna i "motorer" , men det konstiga är att detta problem har uppstått på senare tid utan att något egentligt nytt har tillkommit. Har även viruskollat ordentligt.

leike; har Adobe Reader 7.0 och haft så hela tiden, men kan kolla om uppdatering hjälper
Annons
Har nu uppgraderat Adobe till 8.0. Ingen skillnad. Sirap....
Har du rensat Temporära filer och cookies. Diskrensning!!!

Det är nästan alltid det felet när datorn blir seg.
leike; Som jag skrev tidigare, allt är rensat och defragmenterat
Jag har inte susning om vad det kan vara för fel.

Jag surfade på tidningssidorna nyss utan problem. Men du blir ju inte gladare för det.

Jag ger upp
Det är samma problem med morsans data, kan ju vara att processorn o allt annat i datan har ett bäst före datum..

Men prova med uppdatering, eller köp nytt minne o processor, fast kanske inte är värt att lägga ut pengar på en så gammal data.. Ha de gött!
Har också funderat i dom banorna. Har räknat och funderar på ett projekt. Det svåra är ju att komponera ihop passande grejer. Kommer tid kommer råd.
Hej.
Är det en P3 kanske den inte är 10 år, men väl 7.
Hur mycket RAM är det i datorn?
Hur mycket hårddisk är ledigt?
Om du upplevt en plötslig försämring kan det bero på att du fyllt disken med något. En hel del på disken används som swap-minne, d v s om det är lite RAM används delar av hårddisken flitigt för tillfälliga filer. Om det inte finns ledigt diskutrymme segar datorn rejält. Om du har Windows 2000 eller senare klagar den då troligtvis på något som kallas "växlingsfil".
Frågorna ovan borde besvara om det är det problemet.

/Claes

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem