Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Nått som är snabbare en ljuset

Nått som är snabbare en ljuset

Är ljuset den snabbaste uppmätta hastighet människan någonsin uppmätt?
Hur snabb är då mörkrets? Då ljus kommer efter mörker.


Det rätta svaret belönas enligt rangordningsbestämmelserna.
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

wenza: Du kanske var under vatten? Ljudet färdas ju snabbare under vatten, så det är fusk. Men ljusets hastighet halveras under vatten. Så kan du inte testa att simma snabbare och se om du kommer tillbaka i tiden? ^^
Det ända Jag kan tänka mig är, att när man färdas snabbare än ljuset då borde det svartna för ögonen, eller så är Jag ute och cyklar.
Billjuset går väl snabbare än ljuset när du kör bilen....
Annons
Hur tänker du där pedhan?

Menar du att man kan liksom knuffa på ljusvåglängden så att den går ännu fortare?

EZ
Själva ljusets hastighet går med lätthet att slå. Ponera att det finns två ljuspartiklar som är i kollisionskurs med varandra. Den uppmätta sammanlagda hastigheten strax innan kollision blir således dubla ljusets hastighet.

Dessutom finns det en lag som säger att dessa två partiklar har en gravitationseffekt på varandra, varför även den enskilda partikeln går fortare än ljuset.

EZ
Det finns flera sätt att få partiklar att färdas snabbare än ljuset. Det är inget nytt. Flera forskare har under de senaste åren lyckats pressa upp ljusets fart till hastigheter över den absoluta ljushastigheten, trots att detta helt strider mor herr Einsteins Relativitetsteori. Man kan således inte använda just dom kunskaperna till att medla information i överljushastighet utan något som sker på labb enbart.

Teoretiskt sätt så kan man även få ljud att färdas väldigt väldigt fort. Ja till och med över ljusets hastighet.

Hade man bara lyckats få en radiovåg att färdas snabbare än ljuset så skulle den teoretiskt sett åka ifrån tid och rum och färdas tillbaka i tiden.. Användbart om man vill skicka ett Mayday till Titanic och vill påpeka att dom är i kollisionskurs mot ett isberg.. :P

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem