Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: TV, film och musik

Högtalare i 5.1-system - Placering?

Högtalare i 5.1-system - Placering?

Frågan är om man skall möblera ut högtalarna utifrån bildkällan eller utifrån rummet? Tv:n står nämligen lite förskjuten i förhållande till soffan.

Jag tänker att antingen sätter jag en högtalare i varje hörn av rummet, eller så sätter jag dom vid tv:n. Var skall centern stå vid dessa alternativ?
Tv:n står långt till vänster i rummet ca 75 cm från en vägg och anledningen till att den står på det viset är att den står under källartrappan och kan därför inte flyttas... Höger och vänster högtalare hamnar ju i det sista läget rätt nära varandra om de skall stå på samma avstånd från centern och kanske inte ger den rätta känslan då?

Alla goda tips och idéer mottages tacksamt!
Antal svar på detta inlägg: 4
Jag har också TV:n lite förskjutet placerad i rummet och har satt högtalarna i hörnen. Centern står rakt ovanför TV:n. Sedan har jag justerat varje högtalare för sig så att jag får rätt ljud från min favoritplats. Resten av familjen får nöja sig med lite skevt ljud Fronthögtalarna tycker jag ska ha samma avstånd mellan sig som det är från centerhögtalaren till sittplatsen. Då tycker jag det är lättast att få rätt ljud. Bakre högtalare ska ju helst stå lite bakom sittplatsen men är inte alltid så lätt i praktiken. Jag har mina riktade mot mig från hörnplats uppe i taket.
Tompaxox: Jag tackar för ditt svar!
Dina bakhögtalare har du i takhöjd skriver du. På vilken höjd har du dina frontar?
Men kan ju också placera högtalare så att det ser bra ut.
Sedan kan man ställa in dom var för sig så att ljudet blir riktigt synkat från den plats som man sitter och tittar på tvn

Är inte så kunnig på andra sorrundförstärkare klarar av men med min Harman Kardon förstäkare kan man både ställa in fördröjning och hur högt varje högtalare ska spela var för sig.
Annons
andreas: Jag har tyvärr fortfarande dem stående på golvet, men de ska så småningom upp till ungefär samma höjd som TV:n så att ljudet och bilden följs åt.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem