Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Avast antivirusprogram

Avast antivirusprogram

Hej!
De va ett tag sen men nu e jag tillbaka me mina frågor igen. .
Har avast home edition den senaste versionen. tar denna så kallade rootkit eller måste jag ladda ner ett annat program för detta?
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

jigsaw!!

Mig veterligen finns det inget program som klarar sådant som rootkit.

Allra minst ett gratisprogram.

Jag drog igenom min dator med Windows safety.....?? Det tog 4 timmar.
Prova det!! Det måste vara bra som tar en sådan hiskelig tid.

Erbarmeliger tid! He,he!!
http://onecare.live.com/site/sv-se/default.htm - 21k -
Här finns en lista av program som påstår sig fixa rootkit problem
[http://www.antirootkit.com/software/index.htm]

ett rootkit är ett program som lägger sig i systemstarten och döljer sina förehavanden för användaren, döljer filer och registernycklar mm
Annons
Tack för hjälpen.
är väldigt nöjd med dessa svar så jag stänger denna tråd.
Hej på Er!
Har sedan några veckor använt avast home edition, reggat mig och fått en licensnyckel för 1 år. Programmet har hittat kernell.dll, wsock32.dll som jag lagt i karantän. Nu har datorn blivit slö, känner inte igen den. Kan det vara rootkit problem? Har en laptop X9420 och FF 3. Har inte kunnat uppgradera till IE 7.
Förslag till logistisk åtgärdande
Ligger dom där filerna i karantän så är jag förvånad att datorn överhuvudtaget fungerar...............

Windows errors related to kernel.dll?
kernel.dll is a significant Windows DLL which is critical to older versions of Windows

Windows errors related to wsock32.dll?
File that contains the Windows Sockets API used by most Internet and network applications to handle network connections.

Återställ dom där filerna så ska du se att datorn går bra igen, kan hända att virusprogrammet tycker att dom är modifierade på nåt vis, så är det för mig på min stationära när jag scannar den med AVG

Virusprogrammet lämnar dessa utan åtgärd så det är nog ingen fara bara en kommentar i marginalen att filerna är modifierade.

Jag avinstallerade avast och då funkade CPUn bättre men jag återinstallerade avast och då hittade den inga virusfiler som ju var dubbletter av dom riktiga systemfilerna. Har även kört http://onecare.live.com/site/sv-se/default.htm
Emans det var sannolikt inga riktiga systemfiler som jag la i karantän det var ju VIRUS! Någon som har fler råd?
Dessa filer tillhör windows


"Programmet har hittat kernell.dll, wsock32.dll som jag lagt i karantän. "


wsock32.dll är iallafall en systemfil..............

kernel.dll verkar vara systemfil i äldreversiner av windows.
Men antivirusprogrammet avast home har ju uppfattat dessa hittade som virus det har jag aldrig varit med om tidigare men någon gång skall ju ett AVP eller användaren göra fel.
Mitt OS är WXP Pro uppdaterat med allt utom IE7

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem