Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Snabblån

Snabblån

Om man lånar 3000/mån så kostar det visst 600/mån.

På ett år lånar man alltså 36000. Avgiften blir 7200=20 %

Värre ocker har man ju hört talas om. Vad detta blir med sk. effektiv ränta kan jag inte reda ut. Men att låna 36000 i ett år kostar 7200.

Om ni lånar 36000 i en bank (dom lånar inte ut så lite) så kostar det effektiv ränta säkert 15 %.+Upplysnig+handläggararvode+valutarisk.

Det blir lika dyrt. Jag vill inte påstå att bankerna är utsugare. Men det är inte långt ifrån.

Alla låna pengar är frivilligt. Det går väl knappast att tvinga en människa att låna. Eller är tiderna så konstiga att vi tvingas låna av bankerna för att överleva. Man undrar???
Antal svar på detta inlägg: 7
leiake!

Vi är inte i början av 90-talet. Då var räntan 15% I dag är den nog snarare hälften.

PS: Vi gamlinga behöver väl inte låna pengar???
Jag vill bara poängtera att dessa snabblån är inte så mycket ocker som det utmålas i media.

Dom ungdomar som inte får låna. Vad gör dom. Knackar pensionärer i huvudet kanske. Vi får akta oss.

Vi gamla får ju inte låna. Dom är rädda att vi dör. Det verkar som bankerna inte fattar att det finns något som heter dödsbo.

Jag tror att jag är värd mer död än levande för mina arvtagare. Ha,ha!!
Livförsäkring utfaller.
Börja med att räkna rätt, det kostar ju 600 varje månad du lånar samma 3000!! Blir ju i runda slängar 7200 för att låna 3000 ett år ,känns som ocker för mig i alla fall!
Annons
AndersO!!

Du har nog rätt. Det är inte 36000 det handlar om. Man får betala 600 för samma 3000. Då är det ocker.

Det vore nog det bästa om Göcke raderar denna tråd.
Låna 36000kr till 8% ränta, årsräntan blir då 2880 kr.

2880/12= 240 kr i månadsränta

Uppläggningsavgiften är max 500kr

Inte vet jag hur ni räknar.........Är det Ebberydsbank som lånar ut eller...
Ebberöds......
Bra att skiten kommer att förbjudas. EU inför snart nya lagar som kommer omfatta SMS-lånen på ett sådant sätt att det inte längre kommer att vara lagligt med SMS-lån.

Hela iden med SMS-lån är totalt sjuk. Inte ens en kreditprövning. Folk under knapra förhållanden söker SMS-lån i desperation och dras sedan in i en skuldfälla.

Säkerheten är dessutom alldeles för låg. Jag behöver bara en myndig persons personnummer, en mobiltelefon samt ett kontonummer som jag har tillgång till, så kan jag plocka pengar av vem som helst.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem