Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Symantec Ghost

Symantec Ghost

Undrar om någon vet hur det funkar med ghost? Vill ta en bild av delar av min dator för att sen flytta dom till en nyinköpt dator. Vill kunna välja vad som ska ghostas för jag vill ju inte ha med hela registret. Då blir det kris och katastrof för min nya dator har andra hårdvaror inombords. Kort och gott så skulle jag vilja välja vilka filer, program och inställningar jag vill ta med mig. Finns det sådana möjligheter eller är det bara möjligt att ta hela disken?
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Varför inte köpa en extern hdd? jag fick tag på en i Media Markt här i Göteborg för 799:- o 500GB så jag köpte ett par st, så slipper man gegga för mycket med det du vill nu.

Om du kör win? så ta Puppy Linux i den ex hdd lådan som du sparar i, puppy är ett helt OS på hela 80mb stor, så använd den när er dator krashar, fungerar på USB-Minne-Live-Cd o installerat på hdd.

PS! använd program från Symantec så lite som möjligt, rena rama spionen i din dator o förslöar den också.

http://puppylinux.org/user/viewpage.php?page_id=1
Kanske jag uttryckte mig dåligt men tanken var att flytta över filer,program och inställningar till min nya dator utan att behöva ominstallera alla program. Blev dock nyfiken på Puppy linux så jag måste kolla där ändå. Tack för tipset.
Det är bara puppy som fixar detta lätt o snabbt på ett förståeligt sätt för oinvigda dator-användare, så jag hoppas du läser vad o hur man använder "puppy" för den har hitills räddat mig flera gånger nu.

Finns en för mac, heter då Dam Small Linux, samma funktion som puppy, men fungerar bara i macintosh.
Annons
Och snart har vi en ny Firewire standard på ca 3-4GB ! ska fungera i nätverk också.

Så läs om FW-Nätverk så är det snart slut med slö överförningar från hdd till hdd, o nu verkar Kineserna släppa ut en minnes korts hdd på ca 40-80 GB !

Så änteligen händer det saker.
Acronis har rätt nyligen släppt en version av sitt disk-kopierings verktyg som stöder " flytt mellan två olika datorer " . Funkar kanon , men är lite smådyrt , fast en femhundring är det nog värt att slippa installera om rubbet =)

Acronis True Image Echo Workstation heter programmet.
När puppy gör detta jobb gratis ? o att man lär sig lite på köpet?
synctoy , heter ett program som synkar valfria windows kataloger till en nyskapad katalog på en USB eller nätverks disk.
fördel att man kan kopiera raddera och göra vad man vill med filerna.
och synka i vilken riktning man vill. eftersom den skapar en egen journalpost.

som nämnst är små linux distron bra på detta också.
men kräver att man sätter sig in i ett nytt sätt att tänka.

men copy och xcopy funkar bra för detta också.

Vanheden säger en sak om Symantec som är rena nonsens.
Norton Ghost är inte ett program som körs ibakgrunden, om man inte har det för inkremental bakup. och då måste det vara aktivt.
och blockera viss aktivitet. för att kunna göra detta.

Men något spionprogram är det inte.
Ursäkta men ja kanske är lite trög, man kan alltså lägga in programmet på usb/cd mm o köra det os där ifrån sen. Kan man köra den fast man har winxp på datorn?
ja du kan installera ett mini linux eller freeDOS på ett usb minne eller disk och boota datorn därifrån, förutsatt att din dator klarar detta. (att usb finns med i bootordningen.) alternativt att boota ett minilinux eller freeDOS live från cdskiva, men är då ett ganska långsamt sätt att jobba när det gäller linux.
Synctoy verkar trevligt. Har saknat ett sån funktion i windows.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem