Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Trådlöst nätverk

Trådlöst nätverk

hej.........jag har windows vista ultimate o har en fråga angående trådlöst nätverk.de är så att jag kör trådlöst på min bärbara toshiba och skulle vilja ha ett program som ser om de är någon som inkräktar på mitt trådlösa,t.e.x om man kan se de på nått sätt?
m.v.h azpen
Antal svar på detta inlägg: 7

Hej du Azpen ! . Jag har också en Toshiba Laptop och en D-Link Trådlös Router ansluten efter ADSL-modemet. . Min fasta dator ansluter jag med en nätverkskabel.

För att skydda den trådlösa nätverket använder jag säkerhets-alternativet
WPA-PSK. . Och krypterings-metoden TKIP för att skydda nätverks-lösenordet. . Jag har ca. 10 st bokstäver och siffror i lösenordet.

Valet av säkerhets-alternativ och lösenord gör man "i" den trådlösa routern. När man är uppkopplad på Internet skriver man ( i mitt fall )
192.168.0.1 i adressfältet och trycker på enter. . Då kommer man in på sidan för den trådlösa routern. . Sedan väljer man " Wireless " och då kommer man till den sidan där man ska välja i mitt fall WPA-PSK och TKIP. Samt ange ett lösenord.

Den trådlösa access-punkten är nu skyddad. . Ska man kunna ansluta till den måste man ange det valda lösenordet.

Så, så vitt jag förstår kan ingen som inte har lösenordet komma åt min trådlösa access-punkt. .Går man in på "Visa tillgängliga trådlösa nätverk " så finns den med i listan ( för den som är tillräckligt nära ). . Men det står "Skyddat trådlöst nätverk" och som sagt - endast den som har lösenordet kan komma in och använda anslutningen.

Om man misstänket att någon obehörig varit inne på din dator när den varit igång och uppkopplad utan att man själv var i närheten och kunde hindra det så kan denna obehörige snabbt ha skrivit 192.168.0.1 och kommit in på routern och stulit lösenordet som står angivet där. . Misstänker man något sådant så går man bara in och ändrar lösenordet. . Och sedan är man försiktig i fortsättningen att man inte lämnar datorn igång och ansluten till nätverket utan att man har uppsikt över den.

Så vitt jag vet finns det inget sätt att se om någon inkräktar på det trådlösa nätverket. . Men vi får se längre fram om det är någon person som kan komma med något förslag. . Principen är här istället att man skyddar access-punkten med ett krypterat , hemligt lösenord.

Nu har jag som vanligt skrivit ett alltför långt inlägg men det kan inte hjälpas. . Ska man kunna och försöka förklara så blir det ganska långt ibland.

Have a good day !
tack axe för ett välskrivet svar,jo jag kör ju me wpa-psk så jag bör ju vara säker,för vad jag vet så har ingen fått tag i min kod. fast sen byter jag kod med jämna mellanrum så ej nån vet utom jag(hoppas jag).
varför jag frågar denna fråga är ju att jag tycker det är seg i linan med jämna mellanrum,jag har bredbandsbolagets 20/3 tjänst o de brukar vara kanon fart,fast jag kör trådlöst.grabben min kör på nätverkskabel o han har oxå märkt lite seghet i linan,men han säger at han ej störs av det.så nu får jag väll ta o rensa lite o se om de blir bättre, sen är de vista som drar ner lite på farten, man kanske inte behöver ultimate?
vad är skillnaden på alla vista op? storleksmässigt?

tack igen axe

m,v,h azpen
hej Azpen

det finns ett program som heter Laneye och det övervakar ditt nätverk.
har testat det och det verkar funka bra.

Lycka till
Annons
hej pappilon.....
okej ska prova de

tack så mycke
Hej igen Azpen !

Det där med vilken hastighet man har på nätverket kan förmodligen bero på något i datorn också. . Inte bara på ADSL-uppkopplingen.

Jag har nu testat med < tptest.se > ( man skriver bara tptest.se i adressfältet och trycker på enter, inget http// eller www. ) i några dagar och vid olika tidpunkter på dygnet. . Men det är fortfarande lika segt .

När jag testar med min fasta dator ( ansluten med nätverkskabel ) får jag bara 2,75 Mbit/sek. . Trots att jag har ( 8,0 Mbit/sek.) i mitt abonnemang från Glocalnet.

Sedan jag ringt och pratat med dem provade jag först att ansluta kabeln direkt till ADSL-modemet ( och inte till D-Link-routern som sitter efter modemet ) men det blev ingen skillnad alls. .Fortfarande bara 2,75 Mbit/sek.
Sedan tog jag fram min bärbara Toshiba och kopplade in den via nätverks- kabeln. . Alltså inte via trådlösa nätverkskortet som jag normalt kör den.
Och hör och häpna tptestet gav resultatet 5,6 Mbit/sek. Alltså helt skapligt godkänt jämfört med 8,0 som jag betalar för.

På den fasta kör jag Win 2000 och på den bärbara win XP. . Den fasta datorn har en mycket snabbare processor och dubbelt så mycket Ram-minne men det hjälper uppenbarligen inte.
Det finns två olika nätverkskort ( Nvidia och 3-Com ) i min fasta dator och jag har provat med båda men det blir ingen skillnad.
Jag har ungefär samma sort och antal antivirus och spyware mm "skydds-program" på båda datorerna. . Så mitt nästa steg blir nu att installera om ( till den senaste eller en tidigare ) drivrutinerna för nätverkskorten.

Det verkar vara som vanligt att det bara är "trial and error" gång på gång som ev. ger resultat. . Den som lever får ev. se.
jo jag har provat en hel del ,men man får prova mera därtill.jag körde tp-test nu o fick ut 4.98,de ä inte bra brukar vara 14-16 på trådlöst.
men som sagt skamm den som ger sig,ska prova o flytta runt datan lite för att kolla var de är starkast signal.

men jag tackar dig jättemycke AXE för dina förklaringar.

som tur är får vi stats nätet snart,då kör jag nog 100/100 för att ha bra fart.


TACK
kan ju vara så att det är många nätverk i din närhet som kör på samma kanal , men du kan gå in i routern och ändra kanal och testa om det går fortare

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem