Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: TV, film och musik

Text-TV en gudagåva

Text-TV en gudagåva

Tack och lov att Tex-TV finns.

De stora kanalerna erbjuder ju faktiskt den tjänsten för svenskspråkiga program. Och det behövs. Det talade språket har förändrats så mycket genom "dialekter", uttal, snabbhet mm, att det ibland blir svårt att följa ett helt program.

Visst kommer jag att få rådet att skaffa hörapparat, men jag har faktiskt kollat att det inte är fel på hörseln.
Antal svar på detta inlägg: 8
Språket tillhör den stressfaktor som genomsyra det övriga stressade sammhället. Inte minst gäller det dom programledare som finns på våra tv-kanaler. Man ska hinna med så mycket som möjligt under programmen.

Det betyder ju att man får svårt att hänga med. Om det nu är meningen att man ska det??

Folk prata i munnen på varandra, programledaren avbryter ideligen. Så man får ingen sammanhållning av programmen.

Det blir svårt att hänga med i det tempot, inte minst om man är hörselskadad.
Du har rätt Thomas2. Tempot är för högt.

Text-TV är i alla fall en jättebra. Jag kan tom se svenska dramaserier som "Andra Avenyn" med text 199
Visst är textningen av programmen en gudagåva,man länkta till den dagen då direkttextningen går lika fort som vedebörande prata.
Annons
Jag tycker oxå att det är jätte bra me att vissa program textas vad det gäller mig så är det mer att jag tycker att programen på svenska ( även på 3an o 5an osv) är tystare på nåt sätt vet att även andra håller med mig .
Bea!!
Har 3.an och 5.an textade Svenska program ? Tex-tTV texade!

Vilken sida är det på de kanalerna??

1an, 199, 2an 299, 4an 890,

men övriga kanalers sidor vet jag inte??
nej nej , jag menar inte att det finns på dom sidorna jag menade att det är så mycke lägre ljud på dom kanalerna oxå önskar att det fanns text på dom med med *L*
SVT1 har text på sid: 199
SVT2 har text på sid: 299
Kunskapskanalen/Barnkanalen har text på sid: 793
SVT24 har text på sid: 794
TV3: Saknar all textning av svenskproducerade program
TV4: har text på sid: 890
Femman: har text på sid: 199

Säkert finns det andra här på forumet som kan fylla på listan, men jag har bara basutbudet hemma hos mig.
>Kvibergsmyran< vad bra du skrev ner informationen , jag va upptagen i telefonen så det blev lite konstigt när jag skrev :P och nu vet jag oxå att det visst finns textat tv på både 5an och 4an det hade jag faktiskt ingen aning om Tackar för det :)

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem