Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Arvsfrågor

Arvsfrågor

Jag har framtiden bakom mig, som man brukar säga.

Vad händer den dag jag dör? Vad händer den dag min hustru dör?

Vi har fixat något som vi tror fungerar. Skrivna dokument, med underskrift. Men funkar det juridiskt? Tror inte det.

Ni som har barn i olika förhållanden bör inte tänka efter en gång, utan två eller fler, hur det det blir.
Antal svar på detta inlägg: 8
Det hade räckt om du tänkt efter en gång så hade du inte behövt skrivit.
Ooops, wenza.

Trampade tydligen på en öm tå.
När min pappa dog 2005 lyckades radiotjänst sno åt sej 800kr för tv innehav fast han varit död i 4 mån,och kronofogden tog en tusing för jobbet. Hade farsgubben tänkt på det, hade nog inte jag haft det i tankarna.
Så oroa dej inte Kvibergsmyran,det blir inte alltid som man tänkt.
Bästa metoden att nå framgång är att gå på tårna. Andras tår.
Annons
Jag har ett förslag. Fyll i följande dokument.

http://www.fonus.se/downloads/vita_arkivet0704.pdf

Ger inte svar på allt men ger en bra vägledning.

Är man orolig att vissa släktingar river det och testamentet i bitar. förvarar Fonus detta för en rättvis önskan av den avlidne.

Och när vi ändå är på väg till andra sidan så finns detta som ALLA ska fylla i !
http://www.livsviktigt.se/

/Hidden
Se till att namnteckningarna är bevittnade på dokumentet/testamentet och att vittnen skrivit under de också! De ska se på när ni skriver under. De ska inte veta vad som står i dokumentet.
Har ni barn och vill att ert arv ska bli deras enskilda egendom, så skriv inte en massa förbehåll som gör att det blir problem med gåva/arv om någon av er dör före den andre.
Har egen erfarenhet med en stuga i rivningsskíck som jag fick i gåva av min ene föräldrer som är död nu, den kvarlevande vägrar att rucka på förbehållen så stugan förfaller och jag kan inget göra.
Jag har gjort alla de saker som föreslagits. Tack! Tror ändå att jag kommer att stå med en plundrad lägenhet, om min fru dör före mig.

Dör jag först, slipper jag oroa mig. Dom, för mig nu okända barn, som jag möjligtvis har, kanske ställer till ett h*****e för henne. Men jag tror inte grälet hörs "six feet under"
Om den som går bort har barn från tidigare förhållande,så ärver dessa direkt sin förälder. Det lite omständigt att förklara, men det är bäst att gå till en bank tex och skriva testamente.
De gemensamma barnen får vänta tills båda år döda.
Hur fungerar det om man är gift och har barn på var sitt håll + ett gemensamt och har ett skrivet testamente om att vi ska sitta i orubbat bo tills båda har gått bort gäller det eller måste man lösa ut barnen ändå?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem