Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Processorhastighet

Processorhastighet

När jag högerklickar på den här datorn så får jag fram bla processorhastigheten.
Den ska anpassa sig så att när datorn inte gör något krävande så behöver den inte vara så hög men när den arbetar och har mycket på gång så ska den vara hög.
Min dator har varit grymt seg idag och när jag kollar där så står det antingen 498 eller 997 mhz.
Annars brukar det vara 1.99ghz när det är som vanligt.

Jag upplever det också som om att den stannar helt ibland för en liten stund men det kan ju vara inbillning också

Jag har inga virus enligt avg antivirus.

Har någon här nån aning om vad det är som spökar?
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

I aktivitetshanteraren ser du alla processer som är igång. Där står också hur mycket minne de tar och hur mycket processorkraft de för ögonblicket tar. Klicka på CPU i kolumnrubriken så sorteras de i ordning efter hur mycket processorkraft de tar och då är det lätt att se vilket program det är som jobbar för tillfället. Om du inte direkt kan avgöra vilket program det är med ledning av namnet på processen kan du söka på namnet i t ex google och då hittar du vad det är för program.

Min gissning är att det körs en scanning av något slag en stund efter du startat datorn och det är förmodligen den som suger kraft ur maskinen. När du vet vilket program vet du också hur du ska ställa in det så att det inte scannar automatiskt när du startat datorn. Ställ in så att du själv startar scanningen när du vill scanna. Det kan t ex vara antivirus eller antispy etc.
Det är bara systemets vänteprocess som har ett värde hela tiden. 98-99 står det på.
Systemets vänteprocess....vad gör det?
Det ska vara så, det väntar...

Kolla hur det ser ut när du nyss har startat datorn eller när du startar datorn första gången på dagen och givetvis även när du upplever att det går tungt i maskinen.
Annons
Det är bara systemets vänteprocess som står på mellan 98-99.
När det segar ner sig så tappar även internet farten(upplever jag).
Kan det ha samband?
Du får nog konsultera dina böcker till datorn, det där med variabel processorfrekvens kan jag inget om. Men ang din fråga så om datorn är slö i sig blir ju också din browser trött och då upplever du internetaccessen som slö också. Något som slöar ner browsern och internetaccessen är ju om du tankar film el musik samtidigt som du surfar. Det finns program som balanserar den trafiken så att du får prioritet på surfningen när du sitter vid datorn.
Bertäffande AVG. Det är INTE sämre än något annat gratis antivirusprogram. MEN, när man intallerar det, skall man bocka av inställningen som gör att programmet börjar scanna hela datorn efter ev virus, när datorn startas upp. Och det är ju onödigt, eftersom det tar ju datorkraft enormt.( Det gör alla antivirusprogram föresten.) Den funktioner kan man lätt göra när man annars inte använder datorn.
Jag har jämfört avast! och AVG på mina två datorer. Bägge är fullgoda som skydd. Dock ett litet plus för avast! som är lite mera diskret.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem