Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Hjälp vid flytt till äldreboende

Hjälp vid flytt till äldreboende

Jag undrar om nån vet om man kan söka nån typ av hjälp från komunen när en anhrig ska flytta till äldreboende ..

Det är så att min mamma ligger på sjukhus och man har gjort den bedömingen att hon inte kan bo i sitt hem , till saken hör det att hon har MASSA grejer i sin tvåa och jag har inget körkort o inte heller vänner som riktigt kan hjälpa till vid en sån flytt , mycke ska ju kastas på tippen o det är tunga saker piano tvättmaskin osv ... Jag vet att det inte är nån större ide att flytta med för mycke saker men det är inte så lätt att tänka på vad som ska prioriteras vissa möbler vill min mamma att jag ska ta så när jag tog kontakt med en flyttfirma som tar tunga saker oxå så blev dom bestörta när dom såg hur mycke saker det är och att det blir en heldel körande hmm dom sa att det kommer å gå på en heldel tudenlappar .
Det jag undrar över är att jag kan ju inte va ensam om en sån situation och att en komun borde kunna ställa upp med nån typ av hjälp pensionerer är ju faktiskt inte rika ..

Nån som vet vart man kan vända sig och om det finns en möjlighet att få nån hjälp ?

Jag tar imott alla tips och ideer för allt det här har blivit för mycke för mig jag vill ju att hon ska få ha det bra o ha lite av sinna saker o att hon inte ska bli ruinerad ekonomiskt dels har hon ju vårdavgiften som hon betalar varje månad ( fram till att hon flyttar) sen ska hon ju betala en del av boendet o lägenhetat är betald fram till sista Februari , så ekonomiskt börjar det se lite mörkt ut, finns ju en heldel andra utgifter som kommer att tillkomma så att betala flera tusen för en flytt känns inte så bra det blir ju att sänka hennes ekonomi *suck*

Tackar på förhand för svar :)
Antal svar på detta inlägg: 7
Hej Bea, det var tråkigt med din mamma.

Naturligvis ska kommunen hjälpa dig med detta, eller rättare sagt hjälpa din mamma. Du får tänka på att det inte är meningen att du ska betala något av den hjälp som din mamma behöver.
Kontakta kommunens biståndshandläggare för att be om råd, de kan säkert hjälpa er för att det ska fungera på bästa sätt.
Jag såg i din profil att du bor i THN, på deras hemsida står det såhär:

Så här söker du hjälp
Kontakta Stadens Biståndshandläggare. Här kan du få information om vilka regler som gäller och vilka insatser som finns. Efter hembesök och utredning prövas din ansökan utifrån dina personliga behov. För det mesta kan detta ske inom 1-2 veckor. Därefter får du ett skriftligt beslut. Biståndet är individuellt behovsprövat och ges bara när behovet inte kan tillgodoses på annat sätt. Biståndshandläggaren hjälper dig med ansökan.

Där fanns också kontaktinformation.
Klicka på länken, på den sidan hittar du en länk till handläggarna.
Ring dem, jag är säker på att de kan tala om hur du ska gå tillväga och hjälpa till med det.

[http://www.trollhattan.se/thn_templates/StandardPage.aspx?id=2598]

/
Claes
Eftersom hon ska till ett äldreboende, så kan hon troligen inte ta med sig alla sina föremål.
Kontakta någon auktionsfirma som köper upp sk. hela hem. De hämtar hela rubbet och ni tjänar en bra slant.
Acceptera inte det första bästa budet, utan var lite tuff. Detta får man dock sätta i relation till hur mycket bekymmer man kan slippa.

Sedan är det så ,att om man har pengar på banken så får man lov att betala för sitt äldreboende. Man har rätt till en minisumma varje månad, och det betyder att om man inte har pengar så det räcker, så betalar socialen resten.

Det är ju en tanke att kanske flytta pengar från din mammas konton och likaså att försäljningspengarna sätts in på något annat konto än din mammas, (fy så du säger Per), men detta är den reella verkligheten.

OBS
Du skriver, KASTA PÅ TIPPEN. Var försiktig med det för det är ofta värt mer än man tror.
Flytta det ni vill behålla, kontakta sedan någon idrottsförening eller Lions klubb, de hämtar säkert det sista till deres loppis,(i stället för att slänga det)
och de gör det GRATIS.....mvh Lea
Annons
Att tänka på!
Min Bror flyttade nyss till ett äldreboende.
Vilket innebar 1 rum med kokskåp.

Vi fick förutom sängen som hör till rummet, plats med, ett litet bord, en TV, två fåtöljer, en pall, en liten byrå,
ett litet skåp med vitrin, sedan var det fullt!!!
Resten som sönerna inte ville ha, lämnade de som s.k. dödsbo,
firman fick sätta ett pris, ta det och fixade städningen.
Tack så hemskt mycke för alla svar , jag vet att det är ett ganska litet rum men lite får hon plats med och jag är fullständigt medveten om att det flyttbyrån kommer att köra till "tippen" kommer dom nog att sälja eller ge bort till vänner .

Jag är ju helt låst iom att jag inte har körkort och mina vänner är för sjuka för att bära så jag blir ju helt enkelt tvungen att gå på deras linge och låta dom göra nästan vad dom vill me grejerna ..Jag förstår mycke väl att om min mamma har pengar på banken så får hon betala nu är det så att hon inte har det så den ekonomiska marginalen är liten det lila hon har kvar sen ca 3 månader tillbaka är inte så mycke( hon har ju betala sjukvården hyran , el och telefon.) inga 11 tusen iaf och hon måste ju få kläder och sånt till ,boendet, och den ända flyttfirman som flyttar ett piano är den dyraste jag har ringt runt till aktionsfirmor men dom va inte intresserade ..

Claes jag ska kolla upp det här me biståndsenheten tackar för länken ..

Ska även dit imorrn och då kan jag säkert få lite mer information från personalen om hur jag kan göra ( hoppas jag ) men det känns tungt och det är så tråkigt att se hur närmare slutet allting går
Bea! Du ska se att allting kommer att ordna sig till det bästa för dig och din mamma. Vi tänker på er och skickar en varm kram!
>millep< Tack så mycke

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem