Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Seeda

Seeda

hej..ville bara fråga er data kunande om en grej!!vad betyder det att man seedar?mvh trollet
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

man öppnar upp bandbred / hastighet vid fildelning - detta kan ställas in manuellt i det torrentprogrammet du använder eller låta programmet sköta det automatiskt.
hej hej!!tack för ditt svar....!!då var det fixat hihihi mvh trollet!!!!
hej hej igen!!hihihi. jag avänder u torrent...så jag kan själv ställa in hastigheten som jag vill att en film ska laddas ner..??eller e jag helt ute o cycklar..hihi
Annons
Japp. Du kan maximera hastigheten både upp och ner.
Högerklicka på programfältetfältet längst ner på skärmen (där du ser hastigheten upp alt. ner)
Seeda betyder väl helt enkelt att man delar med sig "delar ut" något man har på datorn. Man låter alltså någon ladda hem t ex en film som ligger på ens dator.
....Telamundo....rätt men när man begär/önskar att ngn skall "seeda" så innebär det i praktiken att "ge fart" åt det som skall delas. Har man 10 mb i snöret själv är det surt när nån delar i 117kb...
Där håller jag inte med Kent57. Om man ber någon att seeda så är det detsamma som att be dem att inte ta bort torrenten direkt när de själva laddat klart.
Håller med Telamundo där.
Leecha= Ladda ner
Seeda= Ladda upp

Den gyllene regeln vid fildelning är att seeda lika mycket som man leechar.
Dvs, laddar du hem 4.4 gig så laddar du upp samma mängd innan du tar bort torrentfilen fr din klient...
Leecha=uppladdning när man själv inte har hela filen
Seeda=uppladdning när man har hela filen, dvs 100%. Alltså som Telamundo sa, att inte ta bort torrenten när ens egen nedladdning är klar.

Har alltså inget med hastigheter att göra.

Leecha kan man göra även om man inte har för avsikt att ladda ner en hel fil. Dvs för att bättra på sin ratio (uppladdning i förhållande till nedladdning) kan man tanka ner delar av en torrent och hjälpa till att dela ut de segment man tankat ner. Kan vara bra att göra om man inte vill ha en viss fil så kan man ändå vara en god kamrat genom att fler delar ut = snabbare nedladdning för andra.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem