Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Backa från Vista till XP

Backa från Vista till XP

Har köpt en HP Pavilion dv8000 på auktion. Betalade alldeles för mycket men det är inte hela världen. Värre är att jag ställt till det för mig. Datorn stannade, frös allt, med jämna mellanrum och gick bara att stänga av med knappen. Mailade företaget jag köpt den av.Han svarade att garantin som är i tre månader bara gäller hårdvara och mitt problem verkade vara mjukvara. Hade en Vista businessskiva som jag installerade men grafikkortet verkar inte hänga med. Ville backa till Xp Home igen men när jag stoppar i skivan och försöker installera den så säger datorn att det inte finns någon hårddisk. Installerade om vista igen och har då tappat alla HP:s programvaror. Finns en f: partition där recovery ligger.Vet bara inte hur jag ska komma åt den.Nån som har någon lösning eller andra ideér? Tacksam för alla tips. Mailat supporten på HP men inte fått något svar ännu.
Antal svar på detta inlägg: 7
letar du på HP-s sida så finner du allt du bör veta,
detta säger de om detta


Systemåterställning i Windows XP:
Tryck ned knappen F10 precis efter att datorn har startats. Detta gör att datorn startar från en speciell återställningspartition som möjliggör återställningen av datorn och dess förinstallerade applikationer.
Tryck OK vid den första menyn. Därefter kommer du att få välja mellan att starta en destruktiv, eller icke-destruktiv systemåterställning.
För en icke-destruktiv systemåterställning, tryck Nästa och följ sedan instruktionerna på skärmen.
För att göra en destruktiv systemåterställning trycker du på Avancerade Alternativ , och väljer Destruktiv Systemåterställning i fönstret och klickar därefter på Nästa .


lycka till
Ett förtydligande:
Skillnaden mellan icke destruktiv och destruktiv.

Vid destruktiv så raderas och formateras hårddisken och sedan installeras allt om igen.
Vid icke destruktiv sker en reparation av windows och i vissa fall fungerar de andra programmen som är installerade och i vissa fall inte.
Jag tycker du kan prova med en icke destruktiv och sedan om det inte fungerar bra så gör du en destruktiv.
Tack PerAsk
Annons
Problemet är att jag kommer till BIOS när jag trycker F10.Där har jag inte hittat något att aktivera eller ställa in.
Har lyckats beställa Recovery-skivor från HP till det facila priset av 359 kr. Hoppas att dom funkar. Undrar om Vista skriver om MBR eftersom XP inte hittar hårddisken?
svar ja, det är den troliga orsaken
Har fått mina recovery-skivor och ny kunda jag formatera c och installera xp igen.Tackar för visat intresse.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem