Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Telia - falsk marknadsföring?

Telia - falsk marknadsföring?

Hur kommer det sig att Telia får ha falsk marknadsföring på sin hemsida?

Jag är på väg att flytta ut på landet i en nyinköpt villa. Har tittat på mina möjligheter vad det gäller tv, telefoni och bredband. Efter en del efterforskningar så har jag kunnat kostatera att min enda möjlighet är att använda telia som min bredbandsleverantör.

Just nu (till idag) har Telia ett erbjudande om gratis tv under 1år via bredbandet (adsl) om man tecknar deras kombination med tv - bredband och telefoni. Där man tecknar deras erbjudande står det att man kan få bredband upp till 24Mb/s med telefoni och tv. Det är ju inte sant. Det går inte få upp till 24Mb/s om man samtidigt har tv via sitt bredband.

För det första så begränsas bandbredden direkt till 14Mb/s när du har tv. Detta gäller om du har stängt av tv-boxen. Om du tittar på tv och samtidigt surfar så minskar bandbredden ytterliggare med upp till 5Mb/s. Sammantaget så kommer du alltså sitta där med 9Mb/s på kvällen om du samtidigt har igång din tv-box....

Information om detta hittar man visserligen på Telias hemsida i det finstilta om man letar runt ett tag under deras frågor och svar. Det är dock horribelt att de inte informerar om detta tydligare. När man väl väljer deras paket på hemsidan så står det upp till 24Mb/s trots att man ALDRIG kan få mer än max 14Mb/s!!

Dessutom så stryps hastigheten upp också till max 1Mb/s istället för de 2.8Mb/s som man kan ha om man inte valt deras tv.

Slutligen så kunde jag inte teckna deras erbjudande då han som har huset nu lagt in flytt den 8/2 således 2 dagar efter deras erbjudande går ut. Telia kan då inte vara schyssta och ge mig det erbjudandet trots att jag kan betala de extra dagar det handlar om. Faktum är att de inte ens kunde lägga in min beställning om bredband och telefoni förrens han har flyttat sitt....Pinsamt!
Antal svar på detta inlägg: 3
Stackare, men typiskt Telia Felia. Var jättenöjd när jag fick fiberoptik med IP-telefoni genom ett mindre bolag, mycket billigare än telia både vad gäller abonnemangskostad och minutkostad vid samtal. Och vilken service sen, inte telefonsvarare med massa tryckningar hit och dit, utan en vänlig röst och hyfsat snabba åtgärder.
Ja, det här är typiskt för vi som bor på landet eller mindre orter. Max 8mb gäller om man har mer än 4,5 km till basstationen, vilket i pratiken innebär 5-6 mb/s i hastighet. (utan tv) har man tv oxå blid ännu sämre. Men i marknadsföringen låter det annat... Håller med ,det är falsk marknadsföring!!

Dessutom går det som regel inte att få tv oxå!! Kanske lika bra det !!
Tycker det är trist att det alltid ska vara en djungel när man ska teckna telefoni, bredband och tv.

Vet inte hur många timmar jag har spenderat för att få en tydlig bild av hur mina fasta kostnader per månad kommer att bli för dessa tjänster.

Finns hur många exempel som helst på hur dålig företagens information är, framförallt när det gäller att få en bild av den totala månadskostnaden för en tjänst. Alltid undantag och regler som endast finns i det s.k "finstilta".

Ett annat exempel jag har är Canal Digital. Familjepaket 189 kr/månad...Det är inte 189kr/månad. Med kortavgiften som man måste betala så är priset 245kr/månad, en väsentlig skillnad. Vad är denna kortavgift förresten? Löjligt.. +startavgifter, fakturaavgifter+hyra av box....etc...etc..

Om ni vill prova på att bli förvirrade så gå in på Boxers hemsida och försök få en klar bild av vad eran slutgiltiga kostnad per månad blir?

Varför dyker det inte upp några nya aktörer på den marksända digital-tv marknaden? Jag vet att bla viasat anmält boxer till konkurrensverket, men varför händer det ingenting? Någon som vet?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem