Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Ang föräldrars skolk till barnen

Ang föräldrars skolk till barnen

Hörde att polisen nu ska ta hand om skolkande elever.
Vore det inte bättre att införa en närvarorapport.
Full närvaro ger fullt barnbidrag,mindre närvaro ger mindre barnbidrag.
Då kan ju föräldrarna se till att skolket minskar,å polisen gör det dom ska i stället.
Antal svar på detta inlägg: 6
Väldigt bra förslag! Se bara till att närvaro-% finns i betygspappret, väl synligt för en kommande arbetsgivare.
wenza , det är ett förslag...

som jag läser förslaget så är det för att stävja andra brott som
man tror görs av de som just inte är i skolan (skolkar).

med andra ord så kommer dessa ungar att registreras hos polisen
i ett tidigare stadie.
om det är bra eller dåligt har jag ingen aning om.

däremot tycker jag ditt förslag om minskning av barnbidraget
sätter press på förräldrarna.
men det är nog bara de i låginkomstläget som kommer att drabbas.
Göcke!!

När jag först läste ideen så slog det mig. Här är grejen. Genial.

För det är pengar som styr nästan allt. Får den skolkande besked hemma om att vi svälter ihjäl om du inte går till skolan. Då får det vara en riktig hårding om inte han gör familjen till viljes. ( Jag skriver han).

Dom som skolkar är dom som kommer efter i utbildningen. Dom känner sig misslyckade.Tror t.om. dom blir mobbade.

Samhället får fånga upp dessa tidigt, annars blir det galet.

Finns det någon på IS som inte har skolkat eller är jag ensam.
Annons
Jag skolkade aldrig he,he!! Jag tror att alla har vi någon gång skolkat,men blir det en vana,då är något fel. Då måste någon ingripa,annas går det åt skogen!!

Dom som skolka har det svårt i skola och i hemmet!! Någon måste reagera!!
Du göcke.. Dom som är i låginkomstläget är alltid dom mest drabbade.

Och du..Att begå brott om man är skolkande eller om man gör det på sin fritid...vad är skillnaden.
Jag har skolkat, sammanlagt 2 skolår vilket berode på mobbningen. Jag kan oxå ta upp en sak ang min styvdotter, hon började vara hemma mer och mer under högstadie tiden. Hon började även att umgås med "fel" människor och jag och min sambo hade svårt att sova på nätterna pga detta.

Vi tog kontakt med sociala och skolteamet, det blev först prat om fosterhems placering m.m. Men sen startade en ny idée upp i Sala i sammarbete med soc, det var en familj som i grunden var en fosterfamilj istället för att "ta" vår dotter började komma hem till oss och arbeta.

De kom varje dag vid 07:00 på morgonen och var med på våra morgon rutiner, ibland kom de tillbaka på kvällen. På detta sätt kunde de iakta vad och hur vi beteede oss och när barnen gått till skolan så var de kvar och vi diskuterade olika lösningar.

Även en skolpsykolog blev inkopplad i ärendet som gjorde en större utredning av styvdottern som visade sig att hon hade väldigt svårt att hänga med i skolarbetet, vilket även var skulden till hennes "skolk".

Detta slutade lyckligt, tackvare utredningen så fick hon börja på särgymnasium där hon har 100 ggr större chans att följa med på skolgången, visst är hon hemma nu med men inte alls lika ofta och nu vet vi oftast orsaken till varför.

Det som är lite läskigt i detta hela, och det är att skolpsykologen kollade lite med oss om hennes tidigare skolår. Det visade sig att hon faktiskt haft problem ända sedan 3e klass. Vi mindes hur hennes lärare på den tiden sa att hon var ointresserad av skolarbetet och att vi kommer få problem med henne senare.

Tänk om...... Ja, tänk om en skolpsykolog utrett henne då, så kanske hon kunnat blivit satt i annan skola redan då. Och vi hade sluppit allt detta sen.

Näe, jag säger bara det att man ska ALDRIG avfärda ett beteende med att ungdomen är skoltrött eller ointresserad, utan sätt lite resurser på vad som kan ligga bakom det hela. Det kan även vara trassel hemma som alkoholiserade föräldrar, misshandlande far, dyslexi ja vad som helst.

Man får inte skylla på barnet jämt, vi tog upp detta med skolpsykologen och kom fram till att om man hade kontakt med en skolpsykolog på engång det börjar gå åt skogen, så skulle man många gånger kunna rädda 70 av 100 elever från att bli "skoltrött"... Det är mycket det..


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem